| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Decydując się na ogłoszenie zamówienia publicznego musimy być świadomi, że dążymy do wyboru najlepszej oferty. Jak zrobić to najskuteczniej? Podpowiadają nie tylko normy krajowe, lecz również unijne. Jakie kryteria wyboru zastosować? Przeczytaj poniższą poradę.

Kryteria wyboru koncentrują się na zdolności firm do realizacji zamówienia, o które się ubiegają. Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają zestawy zasad wyboru: kryteria dyskwalifikacji oraz zasady związane z potencjałem technicznym i ekonomicznym.

Dyrektywy dotyczące zamówień publicznych zawierają wyczerpującą listę przypadków, w których sytuacja osobista kandydata lub oferenta może prowadzić do jego wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Niektóre z tych mankamentów mogą być natury społecznej. Na przykład kandydaci lub oferenci mogą zostać zdyskwalifikowani:

  • gdy podmiot gospodarczy „został skazany prawomocnym orzeczeniem sądu (tzn. orzeczeniem kończącym postępowanie w sprawie — res judicata — na mocy przepisów prawa obowiązujących w danym kraju) za jakiekolwiek wykroczenie naruszające zasady etyki zawodowej61 lub „został uznany winnym poważnego naruszenia zasad etyki zawodowej (co zostało dowiedzione w dowolny sposób, który instytucja zamawiająca może przedstawić”, przy założeniu, że pojęcie „poważnego naruszenia zasad etyki zawodowej” zostało zdefiniowane w przepisach krajowych.

Termin „poważne naruszenie zasad etyki zawodowej” nie został jeszcze zdefiniowany w prawodawstwie europejskim ani w orzecznictwie UE.

Z tego względu to w gestii każdego państwa członkowskiego pozostaje zdefiniowanie tego pojęcia w przepisach krajowych oraz określenie, czy nieprzestrzeganie pewnych obowiązków społecznych stanowi poważne naruszenie zasad etyki zawodowej.

Polecamy: Na czym polega przetarg ograniczony?

  • Dyskwalifikacja oferenta, który został skazany prawomocnym orzeczeniem sądu (res judicata) za złamanie przepisów krajowych zabraniających pracy nierejestrowanej, dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy lub zabraniających dyskryminacji z różnych względów (ze względu na rasę, płeć, niepełnosprawność, wiek, orientację seksualną, przekonania religijne itd.).
  • Dyskwalifikacja oferenta, który nie wprowadził polityki równych szans, jak tego wymagają przepisy krajowe państwa członkowskiego, w którym instytucja zamawiająca ma siedzibę, przy założeniu, że złamanie przepisów zostało uznane w danym państwie członkowskim za poważne naruszenie zasad etyki zawodowej.
  • Dyskwalifikacja potencjalnego oferenta na podstawie jego przekonań politycznych lub osobistych, które nie mają związku z etyką zawodową.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Kaźmierczak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie cywilnego postępowania sądowego i egzekucyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »