| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Udzielanie zamówień > Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Jakie są tryby udzielania zamówień – negocjacje z ogłoszeniem?

Ustawa Prawo zamówień publicznych nakłada na zamawiającego liczne obowiązki oraz nadaje mu nie mniej uprawnień. Zasadniczym przywilejem zamawiającego jest możliwość wyboru trybu postępowania.

Do podstawowych trybów udzielania zamówień publicznych należą przetarg nieograniczony oraz przetarg ograniczony. W przypadku podjęcia decyzji zastosowania jakiegokolwiek z pozostałych trybów koniecznym jest spełnianie określonych wymogów charakterystycznych dla danego postępowania. W przypadku negocjacji z ogłoszeniem możliwość zastosowania tego trybu wynika z zaistnienia jednej z poniższych przesłanek:

Przesłanka pierwsza: w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego albo dialogu konkurencyjnego wszystkie oferty zostały odrzucone, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione (art. 55 ust. 1 pkt 1 ). Nie ma znaczenia tutaj fakt, czy w poprzednim postępowaniu wpłynęły oferty, czy też nie wpłynęła żadna oferta. Wystarczy, że w poprzednio prowadzonym postępowaniu nie złożono żadnej oferty niepodlegającej odrzuceniu.

Przepisy przesłanki nie mają zastosowania w sytuacji, gdy zamawiający ogłosił przetarg ograniczony albo dialog konkurencyjny, a żaden wykonawca nie złożył prawidłowego wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Ponadto zastosowanie art. 55 ust. 1 pkt 1 będzie możliwe, gdy pierwotne warunki zamówienia nie zostaną w istotny sposób zmienione. Przez istotne warunki postępowania należy rozumieć: modyfikacji opisu przedmiotu zamówienia, warunków udziału w postępowaniu, kryteriów oceny ofert oraz istotnych postanowień umowy.

Przesłanka druga: w wyjątkowych sytuacjach, gdy charakter dostaw, usług lub robót budowlanych lub związane z nimi ryzyko uniemożliwia wcześniejsze dokonanie ich wyceny (art. 55 ust. 1 pkt 2 ). Ze względów obiektywnych zamawiający nie jest w stanie opisać przedmiotu zamówienia w taki sposób, aby wykonawcy mogli dokonać prawidłowej kalkulacji ceny ofertowej. Niemożność określenia ceny musi wynikać z charakteru dostaw, usług lub robót budowlanych.

Polecamy: Kto może uzyskać status wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia?

Przesłanka trzecia: nie można z góry określić szczegółowych cech zamawianych usług w taki sposób, aby umożliwić wybór najkorzystniejszej oferty w trybie przetargu nieograniczonego lub przetargu ograniczonego (art. 55 ust. 1 pkt 3 ). Przesłanka ma zastosowanie gdy przy użyciu zwykłych dostępnych środków opisanie przedmiotu zamówienia zgodnie z art. 29 ust. 1 jest niemożliwe. Zgodnie z wyrokiem KIO z dnia 10 sierpnia 2009 r. Sygn. akt: KIO/UZP 970/09, przesłanki tej nie można per analogię odnosić do przedmiotu zamówienia jakim są roboty budowlane.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska SA

Dom Maklerski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »