| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > SIWZ > Jak stosować specyfikacje funkcjonalne lub dotyczące osiągów?

Jak stosować specyfikacje funkcjonalne lub dotyczące osiągów?

Dyrektywy odnoszące się do zamówień publicznych umożliwiają instytucjom zamawiającym dokonanie wyboru pomiędzy specyfikacjami opartymi na standardach technicznych lub na wymaganiach dotyczących osiągów, bądź funkcjonalnych. Na które się zdecydować? Jak je stosować?

Podejście oparte na specyfikacjach dotyczących osiągów/specyfikacji funkcjonalnych pozwala na większą kreatywność rynkową i w niektórych przypadkach zachęci oferentów do opracowania nowatorskich rozwiązań technicznych.

Jeśli instytucja zamawiająca wybierze to podejście, nie będzie musiała zbytnio wnikać w szczegóły w specyfikacjach technicznych.

Dysponując możliwością zdefiniowania specyfikacji technicznych w kategoriach wymagań co do osiągów lub wymagań funkcjonalnych, instytucje zamawiające mogą szukać nowatorskich rozwiązań lepiej dostosowanych do ich potrzeb.

Wymogi dostępności produktu można zdefiniować poprzez określenie bardzo szczegółowych standardów technicznych albo poprzez określenie standardów opartych na funkcjonalnych wymogach dostępności. Druga opcja może zadziałać jako czynnik stymulujący podmioty gospodarcze do zaproponowania w ofertach nowatorskich rozwiązań.

Dostępne na rynku opcje specyfikacji opartych na wymaganiach co do osiągów mogą znacznie się różnić, tak więc instytucja zamawiająca powinna upewnić się, że jej specyfikacje są wystarczająco jasne, aby umożliwić dokonanie właściwej i uzasadnionej oceny.

Polecamy: Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

W większych i bardziej złożonych projektach mogą istnieć większe możliwości uwzględnienia kwestii społecznych, ale niezależnie od wielkości projektu specyfikacje muszą być:

  • wystarczająco szczegółowe w kwestii wymaganych wyników i zapewnianych rezultatów oraz zachęcać oferentów do wykorzystania posiadanych kwalifikacji i doświadczeń w celu doradzenia odpowiednich rozwiązań;
  • wystarczająco szerokie, aby umożliwić oferentom zaproponowanie dodatkowych korzyści, ale nie na tyle szerokie, aby oferenci czuli się narażeni na ryzyka, które trudno jest określić ilościowo, i z tego powodu podnieśli ceny;
  • powiązane z przedmiotem zamówienia, uwzględniając jednocześnie odpowiednie cele strategiczne (w tym krzyżujące się polityki i obowiązki prawne), a także sondaże rynkowe na temat tego, co branża jest w stanie dostarczyć.

Polecamy: serwis Leasing

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zbigniew Tankielun

Detektyw

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »