| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > Oferta > Kto może być wezwany do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust.3. pzp?

Kto może być wezwany do uzupełnienia oferty w trybie art. 26 ust.3. pzp?

Źle uzupełnione dokumenty w przetargach publicznych mogą znacznie przedłużyć postępowanie, a w skrajnych przypadkach nawet je unieważnić. Dlatego też istnieje możliwość wezwania do uzupełnienia oferty przetargu. Jakie ma prawa zamawiający, a jakie wykonawca?

Kogo dotyczy art.26 ust. 3. pzp?

Zamawiający zobowiązany jest do wezwania do uzupełnienia oferty wszystkich wykonawców w przypadku zaistnienia okoliczności wymienionych w art. 26 ust.3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759, dalej: pzp), także w powyżej przedstawionej sytuacji.  

Jakie terminy wezwania do uzupełnienia wyznacza ustawa?

Ustawodawca jednak nie określa ściśle terminu w jakim wezwanie to powinno zostać przesłane do wykonawców. Z logicznego punktu widzenia nieuprawnionym będzie skorzystanie z przepisów art.26 ust.3 pzp po przesłaniu wyników postępowania lub też po upływie terminu związania ofertą.

Tym samym zamawiający nie jest uprawniony do odrzucenia oferty przetargowej na podstawie art. 89 ust.1.pkt.2. pzp jako niezgodnej ze SIWZ (Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia), bez wcześniejszego wezwania wykonawcy do uzupełnienia oferty

Analizując treść art. 26 ust. 3 ustawy, należy zwrócić uwagę na fakt, że złożone na wezwanie oświadczenia lub dokumenty powinny spełniać określone przez wykonawcę warunki udziału w postępowaniu oraz wymagania określone przez zamawiającego (dotyczące m.in. dostaw, usług czy też robót budowlanych), nie później niż w dniu, w którym upłynął termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu albo termin składania ofert.

Czego może dotyczyć uzupełnienie?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta - uzupełnienie może dotyczyć zarówno dokumentów wystawianych przez właściwe organy, jak również dokumentów sporządzanych samodzielnie przez wykonawcę.

Warto podkreślić, że zamawiający nie ma obowiązku wezwania wykonawcy do uzupełnienia zarówno dokumentu, jak i oświadczenia, jeśli i tak musiałby unieważnić postępowanie lub gdy oferta wykonawcy mogłaby podlegać odrzuceniu z powodu wystąpienia co najmniej jednej okoliczności wymienionej w art. 89 ust. 1 pzp.

Polecamy: Jak dokumentowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego?

Ponadto należy pamiętać, że zamawiający nie ma prawa wzywania wykonawców do uzupełnienia danego dokumentu, jeżeli nie wymagał go w SIWZ.

Zamawiający, wzywając do uzupełnienia dokumentów, powinien jednocześnie wskazać, jakie widzi w nich braki.

W przypadku wezwania wykonawcy do uzupełnienia dokumentów istotne jest, w jakim zakresie wezwanie zostanie do wykonawcy skierowane. Jego odpowiedź jest bowiem uzależniona od skierowanego do niego pytania lub wezwania i nie można na wykonawcę przerzucać konsekwencji tego, że zamawiający w tym zakresie nie miał wątpliwości lub nie skierował do wykonawcy wezwania.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń

Stowarzyszenie polskich producentów materiałów do wykonywania systemów ociepleń ścian zewnętrznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »