| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Tryb zapytania o cenę

Tryb zapytania o cenę, w świetle przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, jest powszechnie uznawany za najkorzystniejszy sposób wyboru wykonawców, którzy będą brali potencjalny udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Prostota jego stosowania, umożliwiająca współpracę z wybranym gronem wykonawców, jest jednak obwarowana szczegółowymi wymogami, które należy spełnić, aby stosować wskazany sposób udzielania zamówień publicznych.

Szczególny charakter trybu zapytania o cenę został wyrażony w art. 10 ust. 2 ustawy PZP. Jest to drugi tryb, obok „zamówienia z wolnej ręki”, który daje Zamawiającemu znaczną swobodę przy wyborze Wykonawcy – jednak, żeby nie naruszyć zasad uczciwej konkurencji w relacjach podmiotów publicznych z prywatnymi – taka  swoboda może istnieć tylko w ściśle określonych przypadkach.

Istotę omawianego trybu reguluje art. 69 ustawy PZP, który określa, że jest to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje zapytanie o cenę i zaproszenie do składania ofert do wybranych przez siebie wykonawców.

Stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wskazuje jednak, że aby ograniczyć samowolę Zamawiającego, przesłanki stosowania pozaprzetargowego charakteru zapytania o cenę powinny być interpretowane w sposób ścisły, zaś w przypadku wątpliwości co do jego stosowania, należy stosować procedurę przetargu (nieograniczonego bądź ograniczonego).

Zobacz: Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Przesłanki

Zgodnie z art. 70 ustawy PZP, tryb zapytania o cenę jest możliwy w przypadku spełnienia następujących warunki:

  1. przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne;
  2. przedmiotowe dostawy lub usługi mają ustalone standardy jakościowe;
  3. wartość zamówienia jest mniejsza niż kwota określona na podstawie przepisów wydanych zgodnie z art. 11 ust. 8 ustawy PZP - zgodnie z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2013 r. przedmiotem zamówienia w omawianym trybie mogą być towary bądź usługi których wartość zamówienia nie przekracza równowartości w złotych kwoty 207.000,00 euro.

Wskazane powyżej przesłanki, oprócz limitów kwotowych z art. 11 ust. 8 ustawy PZP, nie zostały szczegółowo zdefiniowane w ustawie. Ustawa PZP milczy na temat doprecyzowania pojęć użytych w art. 70 ustawy PZP. Ustalając zakres pojęcia „dostawy lub usługi powszechnie dostępne” należy odwołać się przede wszystkim do zasad wykładni językowej a także wybranego orzecznictwa sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.

Zobacz również: Rażąco tanie oferty w zamówieniach publicznych

Pojęcie "powszechnie dostępny"

Wyjaśnienie pojęcia „powszechnie dostępny” pozwala uznać, że chodzi w tym przypadku o towary bądź usługi, które są dostępne ze względu na charakter świadczenia, a świadczenie to nie jest zindywidualizowane dla podmiotów je otrzymujących.

Zobacz: W przetargach nie może decydować tylko cena

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Odszkodowania Campter

Campter Odszkodowania uzyskuje odszkodowania dla osób poszkodowanych w wypadkach oraz na skutek zdarzeń losowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »