REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dialog konkurencyjny w prawie zamówień publicznych

Konkurencja w prawie zamówień publicznych
Konkurencja w prawie zamówień publicznych

REKLAMA

REKLAMA

Dialog konkurencyjny jest stosowany w prawie zamówień publicznych w sytuacji, gdy zamawiający jest w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, jednakże nie zna sposobu na ich spełnienie. Dodatkowo ciężko jest im ustalić jakich metod i rozwiązań powinni użyć. Dla rozwiązania tych niejasności przydatny jest właśnie dialog konkurencyjny.

Dialog konkurencyjny jest procedurą, która znajduje zastosowanie przede wszystkim w sytuacji, kiedy instytucje zamawiające są w stanie określić swoje potrzeby i wymagania, ale nie potrafią ustalić w jaki sposób mają być one spełnione. Nie są one również w stanie ocenić jakie rozwiązania techniczne, finansowe czy prawne może im zaoferować w tym zakresie rynek. Przykładem mogą być tu projekty innowacyjne, duże projekty zintegrowanej infrastruktury transportowej, dużych ,sieci komputerowych lub projekty wymagające złożonego i ustrukturyzowanego finansowania.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na FORUM!

REKLAMA

Dialog konkurencyjny może być również użyteczny w przypadku robot budowlanych, których przedmiotem są niestandardowe budynki, lub sytuacje, w których roboty budowlane obejmują projektowanie lub rozwiązania innowacyjne oraz usługi lub dostawy wymagające prac dostosowawczych lub projektowych.

Takie prace dostosowawcze lub projektowe są konieczne szczególnie w przypadku złożonych zakupów, takich jak wysokiej klasy produkty, usługi intelektualne, np. pewne usługi doradcze, usługi architektoniczne lub usługi z zakresu inżynierii bądź duże projekty z zakresu technologii informatycznych i komunikacyjnych (ICT).

W takich przypadkach negocjacje mogą być konieczne, by zagwarantować, że dana dostawa lub usługa odpowiada potrzebom instytucji zamawiającej. Zastosowanie znajdzie zatem procedura konkurencyjna z negocjacjami lub dialog konkurencyjny. Z tego też względu przesłanki zastosowania dialogu konkurencyjnego są wspólne z przesłankami ustanowionymi dla procedury konkurencyjnej z negocjacjami i zostały określone w artykule 26 ust. 4 dyrektywy 2014/24/UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Usługi niepriorytetowe w zamówieniach publicznych

Dialog konkurencyjny obejmuje następujące etapy:

  1. publikacja ogłoszenia o zamówieniu;
  2. składanie wniosków o dopuszczenie do udziału wraz z informacjami na potrzeby kwalifikacji podmiotowej;
  3. kwalifikacja wykonawców i zaproszenie do udziału w dialogu (wszystkich wykonawców spełniających kryteria kwalifikacji lub ich ograniczonej liczby – co najmniej trzech kandydatów)
  4. dialog z wybranymi wykonawcami (procedura może zostać podzielona na etapy w celu ograniczenia liczby rozwiązań omawianych na etapie dialogu poprzez zastosowanie kryteriów udzielenia zamówienia – należy takie rozwiązanie przewidzieć w dokumentach zamówienia. Zgodnie z art. 66 liczba rozwiązań uzyskana na ostatnim etapie musi zapewniać prawdziwą konkurencję, o ile istnieje wystarczająca liczba oferentów, rozwiązań lub kwalifikujących się kandydatów);
  5. zakończenie dialogu i poinformowanie o tym fakcie wykonawców ;
  6. zaproszenie do składania ofert ostatecznych opierających się na rozwiązaniu lub rozwiązaniach przedstawionych i określonych podczas dialogu;
  7. ewentualne wyjaśnienie, uszczegółowienie ofert na wniosek instytucji zamawiającej;
  8. wybór oferty w oparciu o kryterium oferty o najlepszej relacji jakości do ceny i udzielenie zamówienia.

Minimalny termin na składanie wniosków o dopuszczenie do udziału w dialogu to 30 dni od daty wysłania ogłoszenia o zamówieniu. Jak w przypadku innych procedur negocjacyjnych, tak również w dialogu konkurencyjnym, zamawiający zapewnia równe traktowanie wszystkich wykonawców, z którymi prowadzi negocjacje, co oznacza m.in. nieujawnienie pozostałym uczestnikom proponowanych przez oferenta rozwiązań oraz informacji poufnych bez jego zgody (ust. 3). Zgodnie z art. 30 ust. 6 akapit drugi dyrektywy ostateczne oferty na wniosek zamawiającego mogą zostać wyjaśnione, uszczegółowione i zoptymalizowane. Nie może to jednak prowadzić do istotnej zmiany takiej oferty czy zamówienia, w tym potrzeb i wymagań określonych na początku procedury przez zamawiającego, co mogłoby prowadzić do zakłócenia konkurencji. Nowa dyrektywa przyznaje zamawiającym więcej elastyczności, jeśli chodzi o możliwość negocjowania na ostatnim etapie dialogu w celu ostatecznego potwierdzenia zobowiązań zawartych w ofercie. Zgodnie bowiem z art.30 ust. 7 akapit drugi ze zwycięskim oferentem zamawiający może prowadzić dalsze negocjacje w celu potwierdzenia zobowiązań finansowych lub innych warunków oferty, w taki sposób, aby nie wprowadzać istotnych modyfikacji oferty oraz zamówienia, a co za tym idzie nie stwarzać ryzyka zakłócenia konkurencji.

Zobacz: Realizacja zamówienia publicznego według regulacji unijnych

Autor: Marta Wosiecka, Urząd Zamówień Publicznych

Źródło: Zamówienia publiczne w Unii Europejskiej po modernizacji - nowe unijne dyrektywy koordynujące procedury udzielania zamówień publicznych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Urząd Zamówień Publicznych

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

REKLAMA

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

REKLAMA

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA