| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > ABC zamówień publicznych > Przetarg na zakup bonów towarowych

Przetarg na zakup bonów towarowych

Kwoty jakie zamawiający wydają w ciągu roku na zakup bonów towarowych wynoszą najczęściej od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy złotych. W większości przypadków jednak środki wydatkowane na powyższy cel przekraczają próg 14.000 Euro. To z kolei oznacza – przyjmując zasadę zgodnie, z którą zakup bonów towarowych stanowi dostawę w rozumieniu Prawa zamówień publicznych – konieczność zastosowania odpowiednich przepisów Prawa zamówień publicznych.

Korzyści z formy elektronicznej bonów towarowych.

Potrzebą zamawiającego, którą realizuje w drodze procedury zakupu bonów, jest nie tyle ich dostarczenie, co zapewnienie określonym użytkownikom możliwości wydatkowania środków finansowych w ramach obrotu bezgotówkowego, w określonym terminie i do określonej wysokości, w ramach określonego rodzaju asortymentu (-ów) towarów lub usług.

Wobec powyższego zamawiający powinien dążyć do maksymalizacji korzyści jakie uzyskają odbiorcy zakupionych bonów.

Korzyści te w przypadku formy elektronicznej są w sposób obiektywny wyraźnie większe niż w przypadku formy papierowej.

Do najistotniejszych zalet karty elektronicznej, jako bonu towarowego w porównaniu z formą papierową bonu można zaliczyć:

- możliwość skorzystania z największej sieci akceptującej, ponieważ karty płatnicze są w Polsce powszechnie akceptowane, nawet w małych miejscowościach, w ponad 200 000 punktów – w przypadku bonu papierowego ilość placówek jest wielokrotnie niższa, gdyż ograniczona jest tylko do tych, z którymi wykonawca podpisał umowę,

- elastyczną możliwość korzystania z wartości bonu – w przypadku bonu papierowego ograniczeniem jest ich nominał, co skutkuje koniecznością posiadania bonów o różnych nominałach – w formie elektronicznej ograniczeniem jest jedynie wartość zapisana na karcie, która w sposób płynny może być wydatkowana przez osobę dysponującą kartą,

- ułatwienia w rozliczaniu – ilość zamawianych nominałów bonów w formie papierowej zwiększa trudności w ich dalszej redystrybucji do pracowników, w przypadku kart – każdy pracownik dostaje jedną kartę z uprzednio zakodowaną wartością przez dostawcę zgodnie z zapotrzebowaniem określonym przez zamawiającego,

- w przypadku utraty karty elektronicznej można ją szybko zablokować bez utraty środków, co w przypadku bonów papierowych jest niemożliwe,

- zmniejszenie kosztów przy kolejnych zakupach bonów – karty mogą być przez zamawiającego doładowywane wielokrotnie w nieograniczonym okresie i wartości,

- prestiż pracodawcy, gdyż wskazuje na jego aktywne uczestnictwo w środowisku nowoczesnych systemów i technik elektronicznych.

Zobacz: Przedsiębiorca mniej zapłaci za skargę na orzeczenie KIO

Jakie ustalić kryteria oceny ofert.

Kolejny aspekt zagadnienia związanego z zamawianiem bonów lub kart można odnieść do sposobu ustalenia kryteriów oceny ofert. Ze względu na konieczność wyboru jednej oferty zamawiający organizując postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę bonów powinien określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (ogłoszeniu, zaproszeniu do składania ofert), także inne niż cena, kryteria jakimi będzie się kierował przy wyborze najkorzystniejszej oferty.

Wówczas za ofertę najkorzystniejszą może zostać uznana jedynie oferta przedstawiająca najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego.

Ustawodawca wskazał katalog takich przykładowych kryteriów oceny ofert. Tym niemniej, nawet wykorzystanie kryteriów określonych przykładowo przez ustawodawcę, należy oceniać w odniesieniu do konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego i okoliczności towarzyszących udzieleniu danego zamówienia.

Wybór kryteriów oceny ofert winien służyć zagwarantowaniu rzeczywistej konkurencji między potencjalnymi wykonawcami dla konkretnego zamówienia.

Zobacz: Dyrektywa obronna 2013 - Sejm uchwalił nowelizację pzp

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Natalia Teper

Adwokat amerykański

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »