| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > ABC zamówień publicznych > Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?

Jak uwzględniać w zamówieniach dostepność dla osób niepełnosprawnych?

W myśl dyrektyw dotyczących zamówień publicznych w specyfikacjach technicznych zamieszczonych w dokumentacji zamówienia należy poruszyć kwestię dostępności robót, produktów lub usług, które są przedmiotem zamówienia. Dotyczy to również kryteriów dostępności dla niepełnosprawnych. W jaki sposób zawrzeć je w zamówieniu?

Art. 23(1) dyrektywy 2004/18/EC stanowi, że „Ilekroć jest to możliwe... w specyfikacjach technicznych należy uwzględniać kryteria dostępności dla osób niepełnosprawnych lub projektowania dla wszystkich”.

Jak wyjaśniono wcześniej, w przedmiocie zamówienia należy odzwierciedlić obowiązkowe wymagania krajowe wyszczególnione w stosownych przepisach dotyczących „dostępności dla wszystkich”.

Należy bezwzględnie zadbać o to, aby kierownicy ds. zaopatrzenia mieli świadomość istnienia takich specyficznych przepisów krajowych w sprawie dostępności i projektowania dla wszystkich, a także o umieszczanie wszystkich wynikających z tych przepisów wymagań w dokumentacji przetargowej, głównie w formie specyfikacji technicznych.

Włochy: Ustawa Stanca stanowi, że wszystkie publiczne serwisy internetowe muszą być dostępne. W ustawie tej sformułowano zestaw wymagań, które należy zamieszczać w zamówieniach publicznych na serwisy internetowe. „Dekret wprowadzający zasady techniczne do ustawy 4/2004” składa się głównie z aneksów zawierających wymagania techniczne w zakresie dostępności internetu, opis metodyki oceny serwisów internetowych oraz wymagania dotyczące dostępności sprzętu i oprogramowania. 

Polecamy: serwis Leasing

Głównym źródłem inspiracji dla autorów tych przepisów była inicjatywa dostępności do sieci (Web Accessibility Initiative) podjęta przez konsorcjum W3C oraz pozytywne doświadczenia z częścią 508 amerykańskiej ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act). Za ocenę ważnych zamówień publicznych na produkty i usługi w dziedzinie ICT odpowiada Krajowe Centrum Informatyki w Administracji Publicznej, które ocenia, czy w dokumentacji przetargowej zamieszczono także wymogi dostępności wynikające z obowiązujących przepisów. Ustawa 4/2004 nakłada odpowiedzialność za monitorowanie egzekwowania tych przepisów na Urząd Prezesa Rady Ministrów oraz na centrum CNIPA. W 2006 r. oceniono 15 dużych projektów zamówień publicznych (o wartości 71 mln EUR), aby oszacować lub zwiększyć ich zgodność z przepisami dotyczącymi dostępności. Większość z tych projektów, prowadzonych przez 10 różnych administracji centralnych, koncentrowała się na zakupach serwisów internetowych i sprzętu.

Trudno wymagać, aby instytucje zamawiające były ekspertami w każdej dziedzinie społecznej. Instytucje te powinny pamiętać, że praktyki przyjęte w niektórych krajach poza UE mogą im ułatwić pracę nad rozwijaniem standardów dostępności. W USA część 508 ustawy o rehabilitacji (Rehabilitation Act) wymaga od federalnych instytucji zamawiających stosowania standardów dostępności w zamówieniach publicznych, co miało swoje reperkusje w różnych państwach członkowskich UE, a także wpłynęło na praktyki branżowe.

W UE Komisja Europejska opublikowała dwa upoważnienia normalizacyjne, aby wesprzeć zamieszczanie europejskich wymogów dostępności w zamówieniach publicznych na produkty i usługi w dziedzinie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT)56 oraz gospodarki terenami zabudowanymi57. Rezultaty fazy pierwszej wdrażania upoważnienia nr 376 są już dostępne — obejmują zestaw standardów dostępności oraz różne metody oceniania zgodności z tymi standardami przy zakupie technologii ICT.

Należy opracować jasne i precyzyjne specyfikacje techniczne. Należy zadbać o to, aby specyfikacje te były powiązanie z przedmiotem zamówienia, odzwierciedlały wszystkie właściwe wymagania społeczne oraz były przejrzyste i niedyskryminujące.

Należy wykorzystywać „najlepsze praktyki” wypracowane przez inne instytucje zamawiające. Należy korzystać z sieci kontaktów w celu zdobywania i rozpowszechniania informacji. Należy stosować specyfikacje dotyczące osiągów lub funkcjonalne, aby zachęcać do składania nowatorskich, społecznie odpowiedzialnych ofert. Należy rozważyć uwzględnienie kwestii społecznych w metodach produkcji i realizacji procesów.

W przypadku braku pewności co do faktycznego istnienia, ceny lub jakości społecznie odpowiedzialnych produktów lub usług można poprosić oferentów o złożenie społecznie odpowiedzialnych wariantów ofert. W sytuacjach, gdy jest to właściwe, należy rozważyć możliwość zastrzeżenia zamówienia dla zakładów pracy chronionej lub jego realizacji w kontekście programów zatrudnienia chronionego. Należy zadbać o zamieszczenie w specyfikacjach wszystkich pożądanych wyników — nie można ich dodać w dalszych etapach procesu.

Polecamy: Jak wybrać wykonawcę w zamówieniu publicznym?

Źródło: Komisja Europejska

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Godyń

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »