| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zamówienia publiczne > ABC zamówień publicznych > Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Czy zamówienie publiczne można podzielić na części?

Podział zamówienia publicznego na części jest dopuszczalny tylko w przewidzianych przez prawo sytuacjach. Powody gospodarcze, technologiczne czy związane ze zdolnością finansową zamawiającego stanowią jedynie niektóre z nich.

Regulacje, znajdujące się w ustawie Prawo zamówień publicznych, z jednej strony dostosowują polskie przepisy do wymogów wynikających z dyrektyw unijnych, z drugiej mają na celu uproszczenie procedur związanych z zamówieniem publicznym.

Regulacje, których wpływ na dostęp sektora MSP do zamówień publicznych ma największe znaczenie przedstawiają się następująco:

1) Możliwość dzielenia zamówienia na części
Art. 32.
1. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.
2. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.
(...)
4. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia.

Przepis dopuszcza dzielenie zamówienia na części z powodów organizacyjnych, gospodarczych, technologicznych czy związanych ze zdolnością finansową zamawiającego. Możliwe są dwa rodzaje sytuacji. Z jednej strony istnieje możliwość dopuszczenia składania ofert częściowych, zaś z drugiej – każda z części może stanowić przedmiot odrębnego postępowania.

Zarówno w pierwszym jak i w drugim przypadku poszczególne części zamówienia mogą być realizowane przez różnych wykonawców.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Ze względu na to, że za wartość zamówienia przyjmuje się łączną wartość wszystkich części zamówienia, poszczególne części podlegają takiej samej procedurze jakiej podlegałoby całe duże zamówienie (art. 32 ust. 4). Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia małych i średnich firm, które łatwiej mogą otrzymać zamówienie, zarówno ze względu na swoje wielkościowe możliwości produkcyjne, jak i ze względu na większą specjalizację, niż duże firmy. Niedopuszczalne jest natomiast dzielenie zamówienia w sposób, który prowadziłby do pominięcia przepisów ustawy (art. 32 ust. 2).

Polecamy: Jak uzyskać informację o postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego? - poradnik

Artykuł jest fragmentem publikacji „Nowe podejście do zamówień publicznych. Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa, innowacje i zrównoważony rozwój" autorstwa Ministerstwa Gospodarki we współpracy z Urzędem zamówień Publicznych.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ceret Grzywaczewska

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »