| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Żłobek i klub dziecięcy > Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Jak założyć żłobek lub klub dziecięcy? – lokal

Wraz z wejściem w życie 4 kwietnia 2011 roku ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 zmianie uległy warunki jakie spełnić musi lokal przeznaczony na żłobek. Dodatkowo, nowe reguły objęły również kluby dziecięce. Jakie wymogi przewidział ustawodawca?

Wskazana wyżej ustawa żłobkowa odsyła w zakresie warunków jakie spełnić musi lokal do rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych.

Zgodnie z nim lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy oraz jego wyposażenie, muszą spełniać szereg warunków dotyczących zarówno higieny, jak i architektury.

Dzieci potrzebują przestrzeni

Ustawodawca przewidział dla żłobków i klubów dziecięcych wymogi dotyczące powierzchni pomieszczeń przeznaczonych na zbiorowy pobyt maluchów. Jeżeli przedsiębiorca dysponuje pokojem o powierzchni 16 m2 to może do niego zaprosić od 3 do 5 dzieci. Powyżej tej liczby powierzchnia ulega odpowiedniemu zwiększeniu na każde kolejne dziecko.

  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka nie przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2 m2.
  • W przypadku, gdy czas pobytu dziecka przekracza 5 godzin dziennie, powierzchnia przypadająca na każde kolejne dziecko wynosi co najmniej 2,5 m2.

Niezależenie od powierzchni, wysokość pomieszczeń, w których przebywać będą dzieci musi wynosi co najmniej 2,5 m. Ponadto, wskazane jest, aby maluchy miały możliwość bezpośredniego wyjścia na teren otwarty, wyposażony w urządzenia do zabaw, niedostępny dla osób postronnych.

Polecamy: Jak założyć żłobek i klub dziecięcy - nowe zasady

Czystość przede wszystkim

Przedsiębiorca, który zdecyduje się na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego musi zagwarantować utrzymanie czystości i porządku. Pomieszczenia muszą pozostawać w odpowiednim stanie oraz podlegać okresowym remontom i konserwacji.

Rozporządzenie szczególny nacisk kładzie na kwestie higieniczno-sanitarne:

  • podłoga i ściany muszą być wykonane tak, aby było możliwe łatwe utrzymanie czystości;
  • pokrycie ścian do wysokości co najmniej 2 m powinno być wykonane z użyciem materiałów zmywalnych, nienasiąkliwych i odpornych na działanie wilgoci oraz materiałów nietoksycznych i odpornych na działanie środków dezynfekcyjnych.

Rygorystyczne wymogi dotyczą także pościeli i leżanek, które muszą zostać wyraźnie oznakowane oraz przypisane do konkretnego dziecka i odpowiednio przechowywane. Wszystko w celu ograniczenia ryzyka przenoszenia się zakażeń. Podobnie z temperaturą. W żłobku lub klubie musi utrzymywać się na poziomie co najmniej 20 stopni.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

APRIL Polska Service sp. z o.o.

Multiagencja ubezpieczeniowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »