| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Salon fryzjerski > Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

Salon fryzjerski – puszczanie muzyki z radioodbiornika a prawa autorskie

W salonie fryzjerskim niejednokrotnie można posłuchać stacji radiowej albo obejrzeć urywek programu telewizyjnego. Czy naruszamy w ten sposób prawa autorskie i powinniśmy obawiać się reakcji ZAIKsu?

Radio u fryzjera

Oczywista z pozoru odpowiedź na to pytanie okazała się być kontrowersyjna w świetle procesu ostatnio toczącego pomiędzy ZAIKsem a – co jest dla naszego działu szczególnie interesujące – fryzjerem z Wałbrzycha, Marcinem Węgrzynowskim, który został oskarżony przez tę organizację o naruszenie majątkowych praw autorskich, gdy w styczniu zeszłego roku odmówił zapłaty wykupienia licencji i wnoszenia comiesięcznych opłat z tytułu tantiem dla muzyków za puszczanie muzyki z niskiej jakości radia przeznaczonego dla personelu, czyli samego siebie.

Sprawdź: Salon fryzjerski - franczyza.

ZAIKsu te argumenty nie przekonały, więc wystąpił na drogę sądową, która właśnie zakończyła się w kwietniu bieżącego roku w I instancji w Sądzie Okręgowym w Świdnicy.

Zobacz: Salon fryzjerski - pozwolenia, wymagania.

Sąd oddalił pozew stowarzyszenia autorów, powołując się na utrwaloną linie orzecznictwa europejskiego np. wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie C‑135/10 włoskiego dentysty oskarżonego przez Società Consortile Fonografici o publiczne udostępnianie fonogramów odtwarzanych przez radio w gabinecie dentystycznym z naruszeniem przepisów prawa autorskiego, wygrany przez włoskiego doktora.

Zauważ: Salon fryzjerski - pomysł.

W wyroku w sprawie wałbrzyskiego fryzjera sąd powołał się także na ograniczenia prawa twórcy do pobierania opłat. Artykuł 24 ust. 2 stanowi, że z chronionych utworów za pomocą radia można dowolnie korzystać, jeśli nie przysparza to nam korzyści majątkowych. Świdniccy juryści nie doszukali się żadnego związku przyczynowego pomiędzy obrotami przedsiębiorcy a  muzyką płynącą z radia w salonie fryzjerskim. Jaką przecież korzyść realną mógłby przynieść mały radioodbiornik przeznaczony na użytek własny?

Spójrz: Salon fryzjerski - lokal.

Kolejną zasadniczą kwestią, na jaką należy zwrócić uwagę, a którą przede wszystkim badał Sąd Okręgowy, jest pojęcie publicznego udostępniania. Nie mogło ono nastąpić, ponieważ klienci fryzjera stanowili grupę określoną i nieliczną (około 300 klientek).

Wnioski

Co to oznacza dla właściciela salonu fryzjerskiego? Wszystko zależy od podtrzymania wyroku w wyższych instancjach. Jeśli tak się stanie, przedsiębiorcy dostaną prawny środek przeciwko bezpodstawnym roszczeniom odszkodowawczym twórców i ich stowarzyszeń , a oglądanie telewizji czy słuchanie muzyki radiowej w salonie nie będzie stanowić pogwałcenia praw autorskich i przesłanki do pobierania opłat licencyjnych. W przypadku zaś udostępniania klientom lub audycji informacyjnych przedsiębiorcy mogą się powołać na konstytucyjne prawo do informacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

ifirma.pl

Mała księgowość internetowa ifirma.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »