| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Pośrednictwo finansowe > Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - formalności

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - formalności

Jeżeli zamierzasz rozkręcić biznes w zakresie pośrednictwa finansowego, musisz, jak każdy inny świeżo upieczony przedsiębiorca, przebrnąć przez formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej. Wbrew obiegowej opinii nie nastręcza to większych trudności. Niniejszy artykuł, pomyślany jako przewodnik dla osób rozpoczynających działalność, pomoże przejść przez wszystkie etapy rejestracji.

Wiele spośród zawartych w nim uwag będzie aktualna niedługo ponad miesiąc, w związku z uruchomieniem Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Centralną ewidencję prowadzić będzie w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki Jeżeli obietnice Ministerstwa Gospodarki zostaną spełnione, to już od 1 lipca 2011 r. każdy będzie mógł zarejestrować działalność przez Internet, za pomocą formularza CEIDG. Niniejszy artykuł może być jednak w pełni użyteczny dla osób, które zamierzają zarejestrować działalność przed pierwszym lipca.

Polecamy: Wszystko co powinieneś wiedzieć o CEIDG

W pierwszej kolejności przyszły pośrednik finansowy, działający samodzielnie lub jako wspólnik spółki cywilnej, powinien udać się do urzędu gminy lub miasta, aby dokonać rejestracji w Ewidencji Działalności gospodarczej. Rejestracja wygląda w ten sposób, że wypełnia się formularz EDG-1, a następnie składa w tzw. jednym okienku. Aktualnie przy składaniu EDG-1 od wniosku nie trzeba uiścić opłaty administracyjnej. Warto, przed odwiedzeniem urzędu, pobrać formularz (pobierz formularz EDG-1) ze strony i wypełnić go w domu. Dzięki temu czas spędzony w urzędzie można ograniczyć do minimum.

Pewnym problemem może być oznaczenie w domu numeru PKD, tzn. Polskiej Klasyfikacji Działalności. Warto w związku z tym skorzystać z jednej z wielu internetowych wyszukiwarek PKD. Na podstawie EDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do ewidencji działalności gospodarczej, Główny Urząd Statystyczny nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia również do właściwego urzędu skarbowego. W praktyce większość spośród wymienionych wyżej instytucji i tak trzeba odwiedzić, a zasada jednego okienka realizowana jest w ten sposób, że pomimo kilku stanowisk, tylko przy jednym z nich obsługiwani są interesanci.

Drugim etapem jest odwiedzenie właściwego Urzędu Skarbowego. Chociaż według zasady „jednego okienka”, kopie wydanych przez organ ewidencyjny dokumentów oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie złożonego przez przedsiębiorcę wniosku EDG-1 (z załącznikami) przesyłane są w terminie 3 dni roboczych od daty wydania dokumentu do podanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego, w wielu przypadkach konieczna jest wizyta w Urzędzie Skarbowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Jaszczak

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »