| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Pośrednictwo finansowe > Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - formalności

Jak założyć firmę pośrednictwa finansowego - formalności

Jeżeli zamierzasz rozkręcić biznes w zakresie pośrednictwa finansowego, musisz, jak każdy inny świeżo upieczony przedsiębiorca, przebrnąć przez formalności związane z rejestracją działalności gospodarczej. Wbrew obiegowej opinii nie nastręcza to większych trudności. Niniejszy artykuł, pomyślany jako przewodnik dla osób rozpoczynających działalność, pomoże przejść przez wszystkie etapy rejestracji.

Wiele spośród zawartych w nim uwag będzie aktualna niedługo ponad miesiąc, w związku z uruchomieniem Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Centralną ewidencję prowadzić będzie w systemie teleinformatycznym minister właściwy do spraw gospodarki Jeżeli obietnice Ministerstwa Gospodarki zostaną spełnione, to już od 1 lipca 2011 r. każdy będzie mógł zarejestrować działalność przez Internet, za pomocą formularza CEIDG. Niniejszy artykuł może być jednak w pełni użyteczny dla osób, które zamierzają zarejestrować działalność przed pierwszym lipca.

Polecamy: Wszystko co powinieneś wiedzieć o CEIDG

W pierwszej kolejności przyszły pośrednik finansowy, działający samodzielnie lub jako wspólnik spółki cywilnej, powinien udać się do urzędu gminy lub miasta, aby dokonać rejestracji w Ewidencji Działalności gospodarczej. Rejestracja wygląda w ten sposób, że wypełnia się formularz EDG-1, a następnie składa w tzw. jednym okienku. Aktualnie przy składaniu EDG-1 od wniosku nie trzeba uiścić opłaty administracyjnej. Warto, przed odwiedzeniem urzędu, pobrać formularz (pobierz formularz EDG-1) ze strony i wypełnić go w domu. Dzięki temu czas spędzony w urzędzie można ograniczyć do minimum.

Pewnym problemem może być oznaczenie w domu numeru PKD, tzn. Polskiej Klasyfikacji Działalności. Warto w związku z tym skorzystać z jednej z wielu internetowych wyszukiwarek PKD. Na podstawie EDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do ewidencji działalności gospodarczej, Główny Urząd Statystyczny nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia również do właściwego urzędu skarbowego. W praktyce większość spośród wymienionych wyżej instytucji i tak trzeba odwiedzić, a zasada jednego okienka realizowana jest w ten sposób, że pomimo kilku stanowisk, tylko przy jednym z nich obsługiwani są interesanci.

Drugim etapem jest odwiedzenie właściwego Urzędu Skarbowego. Chociaż według zasady „jednego okienka”, kopie wydanych przez organ ewidencyjny dokumentów oraz potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie złożonego przez przedsiębiorcę wniosku EDG-1 (z załącznikami) przesyłane są w terminie 3 dni roboczych od daty wydania dokumentu do podanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego, w wielu przypadkach konieczna jest wizyta w Urzędzie Skarbowym.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Sosnowska Kancelaria Radcy Prawnego

radca prawny, ekspert prawa pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »