| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Pensjonat > Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu

Odpowiedzialność za rzeczy pozostawione w hotelu

Lato jest czasem wzmożonej częstotliwości korzystania z hoteli i podobnych obiektów noclegowych. Będąc prowadzącym taki zakład warto zdawać sobie sprawę ze swoich praw i obowiązków, a także możliwej odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gościa zawierającego umowę hotelową.

 Hotel jest bezwzględnie odpowiedzialny za rzeczy wniesione przez gościa. Przez rzeczy wniesione należy rozumieć bagaż, który gość zabrał ze sobą do pokoju lub przedmioty pozostawione w miejscu wskazanym przez obsługę hotelu, a także rzeczy powierzone obsłudze hotelu. Za rzeczy nie uważa się żywych zwierząt i pojazdów mechanicznych – by hotel był odpowiedzialny także za ich dobry stan, należy zawrzeć osobną umowę przechowania dotyczącą tego typu wyłączonych przedmiotów. W praktyce często odbywa się to poprzez pozostawienie samochodu na płatnym parkingu lub dodatkową opłatę za pobyt zwierzęcia w obiekcie.

Jak uzyskać odszkodowanie za wypadek na koloniach?

Na jaką pomoc hotelu może liczyć jego gość

Wysoki standard odpowiedzialności

Ponieważ hotel to przedsiębiorstwo, jego odpowiedzialność jako podmiotu świadczącego swoje usługi profesjonalnie jest bardzo wysoka. Gość zawierając umowę hotelową ma prawo spodziewać się odpowiedniej jakości usług i bezpieczeństwa zarówno swojego, jak i przedmiotów przez siebie wniesionych. Stąd odpowiedzialność hotelu za rzeczy gościa wyłączona jest przez Kodeks cywilny tylko w trzech przypadkach:

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z siły wyższej (okoliczności, których hotel nie mógł przewidzieć, a nawet jeśli mógł, to nie mógł im zapobiec – powódź, huragan)

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika wyłącznie z winy gościa lub osoby go odwiedzającej

- gdy utrata lub zniszczenie rzeczy wynika z jej właściwości (przedmiot wymagający przebywania w specjalnych warunkach, który nie został zgłoszony obsłudze).

Wszelkie zastrzeżenia regulaminowe o wyłączeniu odpowiedzialności hotelu za rzeczy i okoliczności inne niż przewidywane przez Kodeks cywilny są nieważne, stąd w ramach umowy zawartej z gościem hotel nie może zwolnić się od strzeżenia bezpieczeństwa jego i jego rzeczy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co do zasady hotel nie powinien odmawiać zawarcia dodatkowej umowy przechowania w stosunku do rzeczy, za które z mocy samej umowy hotelowej nie ponosi odpowiedzialności. Wyjątkiem jest sytuacja, w której przedmiot ten może stanowić zagrożenie dla obsługi i innych gości, na przykład materiał wybuchowy czy agresywne zwierzę.

Ile odszkodowania?

Odpowiedzialność majątkowa za zniszczoną lub utraconą rzecz ograniczona jest w stosunku do jednego gościa do 100-krotnej należności za dostarczoną usługę (w tym wypadku jest to cena pokoju za dobę), jednak odpowiedzialność za pojedynczą rzecz nie może być wyższa niż 50-krotność należności za usługę. Limit ten nie ma zastosowania, a hotelarz odpowiedzialny jest za całość wyrządzonej szkody, jeśli utrata lub zniszczenie nastąpiło z winy lub rażącego niedbalstwa obsługi hotelowej, jeśli utracone lub zniszczone zostały rzeczy przyjęte na przechowanie lub takie, którym hotelarz bezpodstawnie odmówił przechowania.

Za opóźniony lot można uzyskać odszkodowanie

Termin na ubieganie się o odszkodowanie od hotelu mija w ciągu roku od dnia wymeldowania się z obiektu, lecz także w ciągu 6 miesięcy od dnia wykrytej szkody.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

TMF Poland sp. z o.o.

globalny dostawca usług administracyjnych dla firm z zakresu księgowości, usług kadrowo-płacowych i usług sekretarskich

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »