| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Księgarnia > Księgarnia – franczyza

Księgarnia – franczyza

Przebicie się do klienta pod własną marką księgarni może być dla niektórych przedsiębiorców mniej opłacalne niż skorzystanie z już rozpoznawalnej i ugruntowanej na rynku marki . Dla nich idealnym rozwiązaniem jest franczyza.

Co to takiego?

Franczyza oznacza współpracę między niezależnymi podmiotami gospodarczymi. Franczyzodawca daję swoje „know-how” oraz znak towarowy za opłatą, a franczyzobiorca może korzystać ze sprawdzonego pomysłu na biznes.

Sam angielski termin „to franchise” oznacza udzielenie przez jedną firmę innej firmie zezwolenia na sprzedaż dóbr lub świadczenie usług na określonym terytorium. W Europie i w Polsce stosuje się ściślejsze rozumienie pojęcia franczyzy. Franczyzą nazywa się długookresową, stałą umowną współpracę między niezależnymi przedsiębiorcami, franczyzodawcą a franczyzobiorcą, podczas której franczyzodawca przekazuje franczyzobiorcy wiedzę na temat prowadzenia firmy i użycza swojej marki.

Zobacz: Franczyza pomysłem na własny biznes.

Plusy.

Zwrócenie się do większych graczy na rynku przynosi obopólne korzyści. Przedsiębiorca otrzymuje silną markę, inwestycje od franczyzodawcy, zaplecze multimedialna, dystrybucyjne i magazynowe. Zmartwieniem przestaje być wystrój wnętrz i asortyment – są ustalane odgórnie.

Franczyzobiorcy mogą liczyć na duże wsparcie od użyczających marki. Niektórzy franczyzodawcy organizują w salonach partnerskich różnego rodzaju wydarzenia (spotkania autorskie, wystawy itp.). Czasami też punkt franczyzowy traktowany jest  przez firmę jako punkt odbioru. Zapewnia to  partnerom dodatkowe źródło dochodu.

Księgarnia - biznesplan

Wymagania.

Lokalnym partnerom za to stawiane są wymagania. Nie każde miejsce nadaje się na salon partnerski. Księgarze, którzy stawiają na franczyzę muszą znać rynek kultury i miejscowe zapotrzebowanie na nią, by trafnie dobrać ofertę. Powinni posiadać także doświadczenie w handlu detalicznym, znać standardy jakości obsługi klienta i umieć zarządzać niewielkim zespołem.

Księgarnia – jak założyć (pomysł, lokacja, asortyment)?

W skrócie.

Ogólnie rzecz polega na tym, że duży gracz inwestuje w punkt sprzedaży, podczas gdy  franczyzobiorca jest  agentem, który, prowadząc własną działalność gospodarczą, kieruje pracą salonu i płaci opłatę licencyjną. Jego zarobek to prowizja od sprzedaży.  Według „Forbes Polska” wynosi on około 7-10 procent dochodów ze sprzedaży.

Spójrz: Czy franczyza zawsze się sprawdza?

Rynek franczyzowy w Polsce.

W Polsce największymi dostawcami usług franczyzowych dla księgarni są firmy: EMPIK, MATRAS i TRAFFIC CLUB.  Empik co roku przekształca ponad 25 swoich sklepów firmowych w salony partnerskie.  To rosnący trend, który stwarza szansę dla przedsiębiorców chcących rozwijać swój książkowy biznes pod egidą rozpoznawalnych marek.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Witold Studziński

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »