| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Jak założyć firmę na próbę?

Jak założyć firmę na próbę?

Brak stabilności przychodów, zła kondycja finansowa czy zbyt mały kapitał na założenie firmy? Oto częste problemy, z którymi borykają się nowi przedsiębiorcy. Aby podjąć się prowadzenia działalności warto rozważyć wszystkie wady i zalety. Warto zatem pomyśleć o firmie na próbę. Jak ją założyć? Gdzie zarejestrować?

Składki na ubezpieczenia społeczne

Składki na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe) opłaca się proporcjonalnie do ilości dni w których wykonywana jest działalność. Oznacza to, że jeżeli wznowisz działalność w trakcie miesiąca, to niezbędne będzie opłacenie składki zdrowotnej za cały miesiąc oraz składek na ubezpieczenia społeczne proporcjonalnie do ilości dni kalendarzowych jakie pozostały do końca miesiąca. Dobrowolne jest natomiast opłacanie składek na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość składek oraz ewentualnych świadczeń z tytułu ww. ubezpieczeń zależy od zadeklarowanej przez przedsiębiorcę podstawy wymiaru składek. Dla osób rozpoczynających prowadzenie działalności (o ile przez ostatnie 5 lat nie prowadzili własnej firmy) przez pierwsze 24 miesiące od rozpoczęcia działalności dopuszczalne jest stosowanie ulgowych stawek, których wysokość w 2014 r. to 148,43 zł lub 160,78 zł (z dobrowolnym ubezpieczeniem chorobowym). Zawieszenie działalności nie przerywa biegu okresu 24 miesięcy, w którym można skorzystać z preferencyjnych składek. W okresie zawieszenia możliwe jest dobrowolne opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne oraz rentowe. Dlatego lepiej jest zawiesić niż zakończyć działalność.

Zasady opłacania podatków zależą od wybranej formy opodatkowania i wykonywanej działalności. W przypadku zawieszenia działalności nie płaci się podatku dochodowego – zaliczek na ten podatek, ani określonych stawek w przypadku form zryczałtowanych.

W momencie rejestracji należy jednak dokonać wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym. W zakresie podatku VAT, który jest odrębny od podatku dochodowego, możesz skorzystać ze zwolnienia VAT – podmiotowego lub ze względu na wysokość obrotów. Co do zasady rejestracji jako płatnika podatku VAT należy dokonać, gdy sprzedaż firmy przekroczy w danym roku kwotę 150 000 zł. Wysokość limitu oblicza się proporcjonalnie dla firm, działających niepełny rok. Rejestracja od samego początku prowadzenia działalności niezbędna jest w m.in. przypadku przedsiębiorców prowadzących sprzedaż towarów objętych akcyzą (w tym alkoholu), dostarczających nowe środki transportu, świadczących usługi prawnicze, doradztwa oraz jubilerskie. Warto zapoznać się z wadami i zaletami bycia płatnikiem podatku VAT.

Czy można odwiesić działalność po upływie terminu zawieszenia?

Jeżeli chcesz płacić podatek dochodowy w formie karty podatkowej, to wraz z rozpoczęciem działalności musisz złożyć do urzędu skarbowego wniosek o opodatkowanie w tej formie (służy do tego specjalny formularz PIT-16, który można dołączyć do wniosku o wpis do CEIDG). Możesz również wybrać opodatkowanie od dochodów na zasadach ogólnych (według skali podatkowej 18% i 32%), podatek liniowy (według 19% stawki), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (stawki ryczałtu w 2014 r. wynoszą: 20%, 17%, 8,5%, 5,5% oraz 3% przychodów). Formę opodatkowania możesz zmienić tylko w nieprzekraczalnym terminie do dnia 20 stycznia danego roku podatkowego.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Przyborowska

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »