| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Lokalizacja sklepu - przegląd opcji dostępnych na rynku

Lokalizacja sklepu - przegląd opcji dostępnych na rynku

Lokalizacja sklepu ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia. Gdzie warto otworzyć sklep? Wybierz najlepszą lokalizację dla działalności gospodarczej.

Nowoczesne lokalizacje:

Galeria handlowa

Galerie handlowe są coraz częstszym miejscem zakupów, warto więc się w nich znaleźć. Z tym formatem wiążą się jednak zagrożenia, z których należy sobie zdawać sprawę planując biznes. Właściciele najlepszych  galerii handlowych preferują jako najemców ogólnopolskie i międzynarodowe sieci sklepów i punktów usługowych. Czynsz płacony jest niemal zawsze w euro, co może być przeszkodą dla mniejszych firm. Właściciele galerii często wymagają od przedsiębiorców kilkuletniego stażu w prowadzeniu działalności. Barierą jest konieczność uzyskania gwarancji bankowej. Przepustką do galerii handlowej może być uczestnictwo w sieci franczyzowej.

Z otwartymi ramionami kupców witają te obiekty, które najlepsze lata mają za sobą. Planując wejście do galerii, należy brać pod uwagę te, które po kilku latach działalności wciąż cieszą się zainteresowaniem klientów. Wejście do otwierającej się właśnie galerii obarczone jest dużym ryzykiem. W każdym większym mieście można bowiem wskazać obiekty, które okazały się niewypałem. Duże sieci, obecne jednocześnie w wielu miejscach, minimalizują ryzyko niepowodzenia. Dla samodzielnego kupca fiasko nowego projektu może okazać się przysłowiowym gwoździem do trumny. Zwłaszcza że umowy najmu zawierane są zazwyczaj na czas określony, bez możliwości wypowiedzenia.

Polecamy: Pomysł na biznes

Sprzedawaj swoim sąsiadom

W polskich miastach i miasteczkach coraz częściej pojawiają się centra handlowe, ukierunkowane na zaspokajanie podstawowych potrzeb klientów mieszkających w promieniu kilkuset metrów od obiektu (w Ameryce znane jako neighbourhood shopping center). Niektóre z nich, np. Czerwona Torebka, skierowane są do lokalnych kupców. Ale i w tym przypadku należy liczyć się z wymaganiami dot. stażu prowadzenia działalności oraz z koniecznością zapewnienia solidnego zabezpieczenia. Zaletą takich obiektów jest natomiast restrykcyjnie zweryfikowana lokalizacja.

Nowoczesna przestrzeń poza galeriami

W polskich miastach coraz częściej pojawiają się nowoczesne powierzchnie handlowe, nie będące galeriami handlowymi ani marketami. W Warszawie w ostatnich latach oddano do użytku kilka obiektów, które można zakwalifikować zgodnie z amerykańską nomenklaturą jako strip mall. Chodzi o popularne pawilony handlowe, ciągnące się wzdłuż chodnika, z parkingiem wzdłuż ulicy. Tego rodzaju obiekty budowano w naszych miastach  już w latach 60 - tych i 70- tych. Stare obiekty, które charakteryzują się wysokimi walorami funkcjonalnymi (parking, witryna) warto wykorzystywać. Zwłaszcza że ich właściciele zazwyczaj żądają mniejszych zabezpieczeń niż deweloperzy budujący na kredyt nowe powierzchnie.

Polecamy: Jak założyć firmę?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »