| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Rejestracja przedstawicielstwa w Polsce - zmiany

Rejestracja przedstawicielstwa w Polsce - zmiany

Opłata skarbowa za wpis przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego do rejestru jest niższa od 1 stycznia 2012 roku o 1000 zł. Zmieniły się również zakres wymaganych dokumentów.

Od 1 stycznia 2012 roku opłata skarbowa za wpisanie przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego do rejestru została obniżona do 1000 zł. Zmieniły się też niektóre wymogi dokumentacyjne dla takich przedsiębiorców.

Od Nowego Roku za wpisanie przedstawicielstwa przedsiębiorcy zagranicznego do rejestru prowadzonego przez Ministra Gospodarki będzie trzeba uiścić opłatę skarbową w wysokości 1000 zł (do końca 2011 roku - 6713 zł). Zgłoszenie zmian wpisu do rejestru nadal będzie bezpłatne.

Wymagane dokumenty - od 1 stycznia 2012 roku

Wniosek, sporządzony w języku polskim, powinien zawierać:

  • Nazwę, siedzibę i formę prawną przedsiębiorcy tworzącego przedstawicielstwo,
  • Przedmiot działalności gospodarczej przedsiębiorcy zagranicznego,
  • Imię, nazwisko oraz adres pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej osoby upoważnionej w przedstawicielstwie do reprezentowania przedsiębiorcy zagranicznego,
  • Adres  siedziby głównej przedstawicielstwa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w której są przechowywane oryginały dokumentów związanych z działalnością przedstawicielstwa.

Polecamy: Rejestr przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych

Do wniosku o dokonanie wpisu do rejestru należy dołączyć następujące dokumenty:

  • Urzędowy odpis dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy zagranicznego, na podstawie którego przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą,
  • Uwierzytelnioną urzędowo kopię dokumentu określającego adres siedziby przedsiębiorcy zagranicznego, zasady reprezentacji przedsiębiorcy zagranicznego oraz wskazanie osób uprawnionych do jego reprezentacji, jeżeli dokument wymieniony wyżej,  nie zawiera niezbędnych informacji w tym zakresie,
  • Uwierzytelnioną kopię dokumentu uprawniającego przedsiębiorcę zagranicznego do wykorzystywania lokalu na potrzeby siedziby głównej przedstawicielstwa.

Istotna zmiana dotyczy poświadczania urzędowego odpisu dokumentu potwierdzającego rejestrację przedsiębiorcy w macierzystym kraju. Owo poświadczenie powinno mieć formę tzw. apostille, jeżeli przedsiębiorca działa na terenie państwa będącego stroną Konwencji Haskiej z 1961 roku o zniesieniu wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Jeśli przedsiębiorca działa w innych krajach – taki dokument powinien być poświadczony przez legalizację.

Polecamy: Składki ZUS 2012

Nowe przepisy nie przewidują dodatkowych obowiązków dla przedstawicielstw przedsiębiorców zagranicznych już wpisanych do rejestru. Wpisy te pozostają w mocy. Nadal obowiązuje wymóg zgłaszania do rejestru zmian stanu faktycznego i prawnego co do danych umieszczonych w rejestrze, faktu rozpoczęcia likwidacji przedsiębiorcy zagranicznego,
a także informacji o utracie przez tego przedsiębiorcę prawa wykonywania działalności gospodarczej lub rozporządzania swoim majątkiem.

Powyższe zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 września 2011 r. o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.

Źródło: eu-go.gov.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Świerc

specjalistka w zakresie gospodarki finansowej i rachunkowości podmiotów leczniczych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »