| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Jak zgłosić firmę do ZUS-u?

Jak zgłosić firmę do ZUS-u?

Osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność zobowiązane są do sporządzenia i przekazania do ZUS dokumentu - zgłoszenie płatnika składek. Gdzie i kiedy należy go złożyć?

Osoby fizyczne działające na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej rozpoczynające wykonywanie pozarolniczej działalności jednoosobowo albo w formie spółki cywilnej dokonują zgłoszenia płatnika składek na formularzu EDG-1.

Formularz EDG-1 należy złożyć w organie ewidencyjnym (gminie). ZUS na podstawie otrzymanego z organu ewidencyjnego wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w związku z rozpoczęciem prowadzenia pozarolniczej działalności sporządzi z urzędu formularz ZUS ZFA - zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek - osoby fizycznej.

W razie potrzeby (tj. w zależności od sytuacji danego płatnika) należy dodatkowo wypełnić część EDG-RB wniosku o wpis (Informacja o rachunkach bankowych) i/lub część EDG-MW, która dotyczy dodatkowych adresów prowadzenia działalności gospodarczej. ZUS na podstawie danych zawartych z tych formularzy otrzymanych z organu ewidencyjnego z urzędu sporządzi dokumenty ZUS ZBA - informacja o numerach rachunków bankowych płatnika składek i/lub ZUS ZAA - adresy prowadzenia działalności gospodarczej przez płatnika składek.

Ponadto płatnicy Ci mają obowiązek w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń zgłosić w ZUS siebie, osoby zatrudnione i osoby współpracujące do odpowiednich ubezpieczeń.

Osoby wznawiające wykonywanie pozarolniczej działalności jednoosobowo albo w formie spółki cywilnej są zgłaszane jako płatnicy składek przez ZUS na podstawie informacji o dacie wznowienia działalności przekazywanej z organu ewidencyjnego (o ile w związku z zawieszeniem nastąpiło wyrejestrowanie danej osoby jako płatnika składek).

Polecamy: Druki i formularze dla przedsiębiorcy

Wniosek o wpis informacji o wznowieniu działalności jest składany na formularzu EDG-1 - wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Formularz EDG-1 należy złożyć w organie ewidencyjnym (gminie).

Polecamy: CEIDG - jakie funkcje będzie pełniła?

Na podstawie informacji o wznowieniu działalności przekazanej przez organ ewidencyjny, ZUS sporządzi z urzędu:

  • dokument ZUS ZFA - zgłoszenie/zmiana danych płatnika składek - osoby fizycznej, jeśli w związku z zawieszeniem działalności nastąpiło wyrejestrowanie danej osoby jako płatnika składek;
  • dokument ZUS ZUA lub ZUS ZZA - zgłoszenie do ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność, zgodnie ze schematem podlegania ubezpieczeniem, który był wskazany w ostatnim zgłoszeniu przed zawieszeniem działalności.

Jeśli w okresie zawieszenia działalności wystąpiły zmiany związane ze zmianą kodu tytułu ubezpieczenia albo schematem podlegania ubezpieczeniom, do złożenia dokumentów zgłoszeń do ubezpieczeń ZUS ZUA lub ZUS ZZA zobowiązany jest płatnik.

Zakład powiadomi płatnika składek odrębnym pismem o sporządzonych przez ZUS dokumentach zgłoszeniowych - w związku ze wznowieniem przez niego wykonywania działalności gospodarczej.

Ponadto płatnicy Ci mają obowiązek w ciągu 7 dni od daty powstania obowiązku ubezpieczeń zgłosić w ZUS osoby zatrudnione i osoby współpracujące do odpowiednich ubezpieczeń.

Polecamy: Jak szybko przydzielany jest NIP?

Źródło: www.zus.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Company-logos.co

Katalog firm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »