| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Jak założyć firmę > Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Obowiązki przedsiębiorcy związane z posiadanym rachunkiem bankowym - porada

Na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany do posiadania rachunku bankowego związanego z wykonywaną działalnością gospodarczą i zawiadomienia o tym fakcie właściwego urzędu skarbowego.

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do posiadania rachunku bankowego. Dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem czynności wykonywanych z wykorzystaniem rachunku bankowego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy:
- stroną transakcji, z której wynika płatność jest inny przedsiębiorca
- jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza równowartość 15 000 euro.

Należy pamiętać, że Ordynacja podatkowa wymaga od podatników, prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczych zobowiązanych do prowadzenia księgi handlowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dokonywania zapłat podatków w formie bezgotówkowej za pomocą np. polecenia przelewu (art.61 §1).

Obowiązek posiadania rachunku bankowego wynika także z ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (DzU nr 137, poz 887 z późn. zm.)

Zgodnie z prawodawstwem płatnik składek zobowiązany jest opłacać należności z tytułu składek na :
1) ubezpieczenie społeczne;
2) ubezpieczenie zdrowotne;
3) Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (art.47 ust.4b).

Założenie rachunku bankowego wiąże się z koniecznością podpisania stosownej umowy z bankiem. Bank zażąda w tym celu od przedsiębiorcy przedstawienia oryginałów oraz sporządzenia kopii wszelkich dokumentów uzyskanych w trakcie rejestracji firmy.

Polecamy: Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Będą to w szczególności:
1)Wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub do rejestru przedsiębiorców;
2)REGON;
3)Decyzja o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP;
4)Umowa spółki lub akt założycielski.

Do podpisania umowy będzie potrzebna także pieczątka firmowa.

Przed podpisaniem umowy przedsiębiorca powinien zapoznać się z jej treścią. W razie jakichkolwiek niejasności lub wątpliwości należy poprosić o dodatkowe wyjaśnienia pracownika banku lub prawnika.

Obecnie firmy, które mają duże obroty na rachunkach bankowych, coraz częściej decydują się na negocjacje z bankiem w celu ustalenia warunków na jakich będzie prowadzony przez bank rachunek firmowy. Wynegocjowane korzyści dla firmy mają z reguły ścisły związek ze specyfiką prowadzonej działalności.

Należy pamiętać, że odsetki od środków na rachunkach bankowych prowadzonych w związku z działalnością gospodarczą stanowią przychód z działalności gospodarczej i podlegają opodatkowaniu. Z kolei opłaty związane z prowadzeniem rachunku w przypadku podatników obliczających podatek od dochodu (przychód minus koszty jego uzyskania), mogą być zaliczone jako koszty podatkowe.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Źródła:
1) Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z dnia 6 sierpnia 2004 r.)
2) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "KM-LEX"

Kancelaria Prawna "KM-LEX" Roszczenia i usługi prawne Krzysztof Konopka. Kancelaria specjalizuje się w świadczeniu usług prawnych z zakresu dochodzenia roszczeń odszkodowawczych z tytułu zawartych umów ubezpieczeniowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »