| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Firma remontowo-budowlana > Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - zatrudnianie pracowników

Każdy kto wykonuje pracę zarobkową, również w firmie remontowo – budowlanej, chciałby pracować na podstawie umowy o pracę. Jednak ta forma zatrudnienia nie jest pożądana z punktu widzenia przedsiębiorcy. Ekspert radzi jakie umowy warto zawierać z pracownikami prowadząc firmę remontowo-budowlaną.

Duże firmy mogą pozwolić sobie na zatrudnianie na podstawie umowy o pracę pracowników o szczególnie pożądanych kwalifikacjach. Dzięki temu zabezpieczają się przed odpływem wykwalifikowanych kadr do konkurencji, czym zapewniają sobie możliwość realizacji złożonych kontraktów. Małe firmy nie mogą sobie pozwolić na taką formę zatrudnienia.

Tworzeniu etatów nie sprzyja sezonowość prac remontowo – budowlanych, a także często występujące w branży zatory płatnicze, które powstają wówczas, gdy inwestor lub jeden z kontrahentów nie wywiązuje się ze zobowiązań względem wykonawców bądź podwykonawców. Właśnie dlatego najpowszechniejszą formą zatrudniania przez firmy remontowo – budowlane są umowy prawa cywilnego, tzn. Umowa zlecenie (art. 734–751 KC) i umowa o dzieło (art. 627–646 KC). Ich największą zaletą jest elastyczność zatrudnienia, która przejawia się w tym, że można zawierać te umowy w celu realizacji określonych inwestycji.

Z drugiej strony w okresach przestoju, np. spowodowanego zimą, właściciele niezarabiającej firmy nie muszą płacić swoim pracownikom. Wadą tego rozwiązania jest niskie przywiązanie pracowników, czemu nie należy się dziwić. Pracownik, który może liczyć tylko na umowę cywilnoprawną, z pewnością przejdzie do konkurencyjnej firmy, jeżeli ta zaproponuje mu lepsze warunki przy tej samej podstawie jej wykonywania (umowa o dzieło, zlecenia). W okresie gorszej koniunktury, kiedy na rynku pracy jest wielu fachowców czekających na zatrudnienie, nie stanowi to problemu, natomiast w okresach lepszej koniunktury może zahamować rozwój firmy.

Najwięcej podobieństw występuje między umową o pracę a umową zlecenia. Obie są umowami starannego działania. Do umowy zlecenia nie znajdują jednak zastosowania liczne przepisy o charakterze gwarancyjnym, chroniące pracowników w zakresie: czasu pracy, urlopów, wynagrodzenia za pracę, bhp, świadczeń socjalnych, ułatwionego korzystania z drogi sądowej przed sądami pracy itp., przewidziane w kodeksie pracy. Dzięki temu umowa ta jest atrakcyjna dla przedsiębiorców, którzy nie są narażeni na roszczenia ze strony zleceniobiorców.

Polecamy: Jak założyć firmę remontowo-budowlaną?

Art. 734. § 1 kodeksu cywilnego stanowi, że przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Z kolei art. 750 kodeksu cywilnego stanowi, że do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kurczab-Ligienza

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »