| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Firma remontowo-budowlana > Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Jak założyć firmę remontowo-budowlaną? - formalności

Założenie firmy budowlanej nie wiąże się z koniecznością uzyskania koncesji, licencji lub zezwoleń. W związku z tym właścicielem firmy budowlanej może być zarówno osoba bez wykształcenia kierunkowego jak również inżynier budownictwa. Na tym rynku wiele ekip działa w szarej strefie. Jest to jednak często jedynie etap przejściowy – do czasu zdobycia kontaktów w branży. Działanie w szarej strefie uniemożliwia ubieganie się o dotacje, jak również wystawianie faktur. Ekspert opisuje, jakie kroki należy przedsięwziąć, aby założyć firmę remontowo – budowlaną.

Z uwagi na to, że wiele spośród nowych firm budowlanych w momencie rejestracji uczestniczy w obrocie i często dobrze prosperuje, warto skoncentrować się na aspekcie formalnym, tzn. na działaniach, jakie należy podjąć w urzędach.

Firmy remontowo-budowlane mogą działać w każdej formie prawnej. Najczęściej działają jako jednoosobowa działalność gospodarcza osób fizycznych oraz jako spółki cywilne. Dzięki zmianom w kodeksie spółek handlowych, prowadzącym do zmniejszenia minimalnego kapitału zakładowego, popularną formą prowadzenia działalności gospodarczej nawet na małą skalę staje się spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Przedsiębiorcy często uważają, że dzięki tej formie stają się bardziej wiarygodni dla kontrahentów, co ułatwia pozyskiwanie kontraktów. Prowadzenie działalności w formie spółki kapitałowej wiąże się jednak z co najmniej dwukrotnie większymi kosztami obsługi księgowej. Jest także mniej korzystne z uwagi na rozwiązania podatkowe. Z tych względów niniejszy artykuł opisuje, jakie kroki należy podjąć, aby założyć działalność gospodarczą prowadzoną jednoosobowo przez osobę fizyczną.

W pierwszej kolejności przyszły właściciel firmy powinien wypełnić formularz CEIDG-1. Aktualnie rejestracja działalności gospodarczej jest zwolniona od opłat administracyjnych. W ramach "jednego okienka" na podstawie CEIDG-1 przedsiębiorca zostaje wpisany do CEIDG, GUS nadaje mu REGON, zostaje też zgłoszony do ZUS jako płatnik składek, a informacja o rozpoczęciu działalności gospodarczej trafia także do właściwego urzędu skarbowego. Formularz CEIDG-1 służy również do zawieszenia działalności gospodarczej.

Polecamy: Zmiana danych w CEIDG przez Internet

Warto formularz wydrukować i uzupełnić w domowych warunkach. Dzięki temu skrócimy do minimum czas spędzony w urzędzie. Wypełniając CEIDG-1 pamiętajmy o możliwie szerokim oznaczeniu PKD według schematu Polskiej Klasyfikacji Działalności. Dzięki zasadzie "jednego okienka" przedsiębiorcy nie muszą odwiedzać oddziału Głównego Urzędu Statystycznego ani właściwego urzędu skarbowego. W niektórych jednak wypadkach wizyta w urzędzie skarbowym może okazać się niezbędna.

Są to sytuacje:

1.wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2. wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej,
3. wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4. ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5. prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Olga Borkowska

Aplikant adwokacki, specjalista z zakresu postępowania cywilnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »