| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Jak sporządzić dobry biznesplan?

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Biznesplan definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Ocenia i kontroluje wykorzystanie posiadanych środków finansowych, wyznacza zapotrzebowanie na źródła finansowania zewnętrznego. Określa kolejne etapy inwestycji dokładnie rozkładając je w czasie. Kalkuluje rentowność przedsięwzięcia i określa jego pozycję na tle konkurencji.

Etapy realizacji przedsięwzięcia

Na tym etapie należy realnie wyliczyć realizacje projektu np. realne wyliczenie oddania do użytku nowego obiektu lub jego nowej części. Pamiętajmy o dodatkowych terminach na szkolenia, testy, marketing.

Źródła finansowania

Dzielimy je na zewnętrzne i wewnętrzne:

a) zewnętrzne to: komercyjny kredyt, leasing, pożyczka, factoring.

Do zewnętrznych niekomercyjnych źródeł zaliczamy również dotacje unijne i kredyty preferencyjne. Tutaj należy pamiętać, że dotacje unijne przyznawane są już po poniesionych kosztach.

b) wewnętrzne to oszczędności, zyski z prowadzonej działalności, dopłaty wspólników, sprzedaż majątku. Należy pamiętać że trzeba je udokumentować i wykazać jako „wkład własny

Dotacje unijne 2012

Dobry biznesplan to nie tylko tekst i tabele napisane ‘pod’ oczekiwania inwestora. Warto pamiętać, że samo zdobycie finansowania to dopiero początek sukcesu i warto zaplanować aby takim pozostał. Pozyskanie finansowania to przecież nic innego jak podjęcie zobowiązania, tak finansowego jak i operacyjnego czy biznesowego. Wysiłek poświęcony zawczasu na precyzyjne wyznaczenie ścieżki przyszłych działań pomaga sprostać oczekiwaniom inwestorów, wywiązać się ze zobowiązań i ocenić, do jakiego stopnia realizacja planów w realnym świecie odpowiada planom. 

Cash flow (przepływy gotówkowe)

Wyliczony zysk w biznesplanie może pojawić się dopiero po kilku miesiącach, a nawet po latach, nie od razu inwestycja będzie przynosić dochody. Utrata płynności finansowej (brak gotówki) spowodowana jest zasadniczo dwoma czynnikami:

- przeinwestowaniem

- błędnie wyliczonymi przepływami gotówkowymi

Dodatkowo na utratę płynności mają również wpływ koszty reprezentacji, nieprawidłowe  wartości niematerialne, zawyżone usługi konsultingowe, reklamy. W przewidywaniu zysków należy zwrócić uwagę na wzrost konkurencji, inflację, wahania kursów walut, wzrost wynagrodzeń, obciążeń podatkowych.

Podsumowanie

Oprócz merytorycznej zawartości biznesplanu ważny jest także sposób przekazu i umiejętność trafnego akcentowania kluczowych zagadnień. Należy pamiętać, że nie piszemy powieści o przyszłych sukcesach – przygotowujemy pragmatyczny plan ich osiągnięcia.

Mówiąc o pragmatycznym działaniu mamy również na myśli wysiłek, jakiego wymaga przygotowanie dobrego dokumentu. Owszem, można skorzystać z licznych wzorów tego typu opracowań, tym niemniej trzeba pamiętać, że to tylko szablon, w który musimy ‘wtłoczyć’ nasz pomysł. Ryzyko takiego podejścia polega na poddaniu się rutynie szablonu i w konsekwencji przygotowaniu tekstu, podobnego do setek innych, trafiających na biurka lub prosto do koszów potencjalnych inwestorów. W takich sytuacjach należy zdać sobie sprawę, że planowanie, owszem, wymagające pracy, wysiłku i dyscypliny, jest jednak „moim” planowaniem, służącym budowie „mojego” biznesu. A skoro tak, to warto podjąć ten wysiłek.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agata Wąsowska

Ma ponad 20 letnie doświadczenie zawodowe w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi - konsultant, doradca personalny, mentor i trener. Specjalizuje się w projektach dotyczących strategii działów personalnych, przywództwa, coachingu i mentoringu kadry menedżerskiej, modeli kompetencyjnych, budowy efektywnych zespołów, planowania karier, zarządzania talentami oraz wdrażania nowoczesnych narzędzi zarządzania. Od 2005 roku współzałożyciel i Partner Zarządzający w Evolution the Human Capital Company. Przez kilka lat współpracowała z dwiema brytyjskimi firmami konsultingowymi People Partnering i Telos Partners jako Starszy Konsultant. Wcześniej odnosząc sukcesy zawodowe pełniła funkcję Dyrektora Personalnego na Polskę i kraje nadbałtyckie w firmie Avon Cosmetics. Agata współtworzyła plan szkoleń dla regionu Europy Centralnej i Wschodniej oraz pełniła rolę coacha dla Menedżerów Personalnych. Rozwój kariery zawodowej w kierunku zarządzania i rozwoju kapitału ludzkiego rozpoczęła w ORFE (Europejski Dystrybutor Farmaceutyczny). Jest członkiem zarządu Stowarzyszenia mentorów „PROMENTOR”. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na kierunkach archeologia i historia oraz Uniwersytetu Illinois na kierunku zarządzanie biznesem i zasobami ludzkimi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK