| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Dane firmy – najważniejszymi częściami tego opisu powinny być:

  • nazwa firmy,
  • adres, telefon,
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • forma prawna,
  • struktura organizacyjna,
  • główny produkt lub usługa.

Historia firmy – po wypisaniu tych wszystkich informacji dotyczących przedsiębiorstwa należy w krótki i zwięzły sposób przedstawić historię firmy, uwzględniającą okres ostatnich lat oraz najważniejsze dane finansowe z tego okresu (nie dotyczy nowo powstałych firm). W tej części powinna być również zawarta data oraz forma założenia przedsiębiorstwa.

Zobacz: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Strategia przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: misji, wizji i celów strategicznych. To właśnie strategia w tej części poddawana jest analizie.

Misja firmy należy ją opisać krótko w jednym zdaniu, nazwać ją można maksymą firmy. Stanowi jej istotę oraz określa rynek działania, jak również jest w niej zawarta informacja o unikatowości firmy, czyli o tym, co ją odróżnia od konkurencji. Misja powinna odzwierciedlać cel przedsiębiorstwa, definiuje jego zakres działalności oraz wartości uważane przez właścicieli za najważniejsze w działalności.

Wizja firmy – powinna dać odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo za parę lat. Opis powinien
zawierać docelowy rynek oraz oferowany produkt lub usługę.

Cele działania firmy – powinny być zbieżne z wizją i misją oraz określać co firma pragnie osiągnąć w najbliższych
latach. Cele są zawsze mierzalne. Osiąganie poszczególnych celów oznacza, że firma się rozwija.

Branża – po opisaniu powyższych elementów należałoby dokonać krótkiej i ogólnej charakterystyki branży wraz
z opisem głównych konkurentów, podając o ile to możliwe, wyniki ich działalności. W tej części byłoby właściwe, gdyby
przedsiębiorca podał wymagania stawiane przez nabywców co do produktu lub usługi oraz określił cechy wyróżniające
produkt/usługę pośród innych na rynku.

Analiza SWOT – jedna z wielu analiz strategicznych uwzględniająca mocne i słabe strony firmy oraz opisująca
szanse i zagrożenia. A następnie nadająca im ocenę. Ocena tych czynników pomaga zdecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. To podstawowa analiza firmy, a dokładniej jej strategii, która stanowi nieodłączny element biznesplanu.
Zwrot SWOT pochodzi z języka angielskiego od pierwszych liter wyrazów: Strenghy (silne strony), Weeakness (słabe strony), Opportunities (szanse, okazje) i Treats (zagrożenia).

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Dorota Kręcisz

Księgowa, ekonomistka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »