| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Początkujący przedsiębiorcy często mylą biznesplan z budżetetem firmy. Budżet jest zaledwie częścią dobrze sporządzonego biznesplanu. Innym bardzo częstym błędem jest wzorowanie się na biznesplanie innej firmy działającej w zupełnie innej branży.  

Poniżej prezentujemy najbardziej typowe pułapki związane z opracowaniem biznesplanu:

  1. odkładanie „na później” - do momentu, gdy bank lub inwestorzy nie zażądają biznesplanu, taki dokument po prostu nie istnieje (!); brak biznesplanu lub zaniechanie jego tworzenia to „grzech pierworodny” przedsiębiorców,
  2. niedocenianie roli płynności finansowej – utrzymanie płynności ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia; w biznesie nie wydajemy zysków, lecz gotówkę; jeżeli biznesplan miałby mieć tylko jedną tabelę, to powinna ona przedstawiać płynność finansową (!),
  3. przecenianie wagi i znaczenia pomysłu na biznes – żeby rozpocząć biznes potrzeba czasu, pieniędzy i wytrwałości, nowy pomysł znacznie trudniej sprzedać, a od pomysłu ważniejszy jest marketing (!),
  4. „sztywne” wypełnianie dostępnych szablonów dokumentu – każdy biznesplan musi być dopasowany do rzeczywistego celu (sprzedaż przedsięwzięcia, rozpoczęcie nowego biznesu, pozyskanie inwestorów); zaprojektuj swój plan tak, aby pasował do twojego biznesu (!),
  5. przesadzone lub niedookreślone cele – skuteczny biznesplan wymaga tzw. „twardych” danych; same, nawet najbardziej błyskotliwe idee i pomysły nie znaczą nic, ponieważ nie prowadzą do uzyskania konkretnego rezultatu (!),
  6. nadmierna ilość celów do osiągnięcia – efektywne prowadzenie biznesu wymaga koncentracji na rzeczach strategicznych; 3 lub 4 priorytety to maksimum naszych możliwości, im więcej priorytetów, tym mniej znaczy każdy z nich (!),
  7. zbyt optymistyczne prognozy finansowe – jeżeli coś jest niepewne nie opieraj na tym biznesu; zawsze łatwiej obroni się w rzeczywistości prognoza zachowawcza (!),
  8. odgadywanie oczekiwań klientów – zamiast intuicji potrzebna jest wiedza o tym, kto kupuje, co kupuje i dlaczego kupuje; należy słuchać swoich klientów – w przeciwnym razie wysłucha ich konkurencja (!),
  9. niedocenianie konkurencji – monitorowanie zachowań konkurencji to podstawa; kim są nasi rywale, jakich klientów chcą pozyskać i jaką stosują strategię; tylko jeżeli wiesz, dokąd zmierza konkurencja, możesz być krok przed nią (!),
  10. mylenie budżetu z biznesplanem – budżet stanowi ważną, ale jedynie część biznesplanu; skuteczne decyzje finansowe nie zostaną podjęte bez dogłębnej analizy branży, konkurencji i klientów (!).

Zobacz: Co to jest biznesplan?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sylwia Konik

Współwłaściciel Recrutamos, Konsultant projektów Direct Search/Executive Search

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »