| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biznesplan > Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Początkujący przedsiębiorcy często mylą biznesplan z budżetetem firmy. Budżet jest zaledwie częścią dobrze sporządzonego biznesplanu. Innym bardzo częstym błędem jest wzorowanie się na biznesplanie innej firmy działającej w zupełnie innej branży.  

Poniżej prezentujemy najbardziej typowe pułapki związane z opracowaniem biznesplanu:

  1. odkładanie „na później” - do momentu, gdy bank lub inwestorzy nie zażądają biznesplanu, taki dokument po prostu nie istnieje (!); brak biznesplanu lub zaniechanie jego tworzenia to „grzech pierworodny” przedsiębiorców,
  2. niedocenianie roli płynności finansowej – utrzymanie płynności ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia; w biznesie nie wydajemy zysków, lecz gotówkę; jeżeli biznesplan miałby mieć tylko jedną tabelę, to powinna ona przedstawiać płynność finansową (!),
  3. przecenianie wagi i znaczenia pomysłu na biznes – żeby rozpocząć biznes potrzeba czasu, pieniędzy i wytrwałości, nowy pomysł znacznie trudniej sprzedać, a od pomysłu ważniejszy jest marketing (!),
  4. „sztywne” wypełnianie dostępnych szablonów dokumentu – każdy biznesplan musi być dopasowany do rzeczywistego celu (sprzedaż przedsięwzięcia, rozpoczęcie nowego biznesu, pozyskanie inwestorów); zaprojektuj swój plan tak, aby pasował do twojego biznesu (!),
  5. przesadzone lub niedookreślone cele – skuteczny biznesplan wymaga tzw. „twardych” danych; same, nawet najbardziej błyskotliwe idee i pomysły nie znaczą nic, ponieważ nie prowadzą do uzyskania konkretnego rezultatu (!),
  6. nadmierna ilość celów do osiągnięcia – efektywne prowadzenie biznesu wymaga koncentracji na rzeczach strategicznych; 3 lub 4 priorytety to maksimum naszych możliwości, im więcej priorytetów, tym mniej znaczy każdy z nich (!),
  7. zbyt optymistyczne prognozy finansowe – jeżeli coś jest niepewne nie opieraj na tym biznesu; zawsze łatwiej obroni się w rzeczywistości prognoza zachowawcza (!),
  8. odgadywanie oczekiwań klientów – zamiast intuicji potrzebna jest wiedza o tym, kto kupuje, co kupuje i dlaczego kupuje; należy słuchać swoich klientów – w przeciwnym razie wysłucha ich konkurencja (!),
  9. niedocenianie konkurencji – monitorowanie zachowań konkurencji to podstawa; kim są nasi rywale, jakich klientów chcą pozyskać i jaką stosują strategię; tylko jeżeli wiesz, dokąd zmierza konkurencja, możesz być krok przed nią (!),
  10. mylenie budżetu z biznesplanem – budżet stanowi ważną, ale jedynie część biznesplanu; skuteczne decyzje finansowe nie zostaną podjęte bez dogłębnej analizy branży, konkurencji i klientów (!).

Zobacz: Co to jest biznesplan?

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

LexOmni.pl

usługi prawne on line

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »