| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biuro podróży > Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

Jak przebiega kontrola funkcjonowania przedsiębiorstwa turystycznego?

Funkcjonowanie przedsiębiorstw turystycznych w ramach prowadzonej działalności związanej ze świadczeniem usług turystycznych podlega kontroli zgodnie z przepisami zarówno ogólnymi obowiązującymi wszystkie podmioty gospodarcze, jak i specjalistycznymi w ramach gospodarki regulowanej.

W ramach pierwszej grupy przepisów podstawę stanowi znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z 19 grudnia 2008 r. (Dz.U. nr 18 z 2009 r., poz. 97), która w zasadniczy sposób ograniczyła liczbę i czas trwania prowadzonych kontroli. Zgodnie z treścią art. 82 ust. 1 wymienionej ustawy wdrożono zakaz prowadzenia więcej niż jednej kontroli w tym samym czasie u tego samego przedsiębiorcy (w tym zajmującego się szeroko rozumianą turystyką).

Przytoczony zakaz kontroli nie dotyczy jednak sytuacji, gdy:
• ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej;
• przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia;
• odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy;
• przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
• kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;
• przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej.

Oprócz ograniczeń liczby kontroli ustawa wprowadza również ograniczenia czasu jej trwania. W jednym roku kalendarzowym kontrola przedsiębiorcy nie może przekraczać (art. 83 ust. 1):
• mikroprzedsiębiorców – 12 dni roboczych,
małych przedsiębiorców – 18 dni roboczych,
• średnich przedsiębiorców – 24 dni roboczych,
• pozostałych przedsiębiorców – 48 dni roboczych.

Obecne przepisy pozwalają na sumowanie czasu trwania wszystkich kontroli przez inspektorów w danym roku kalendarzowym z uwzględnieniem wielkości przedsiębiorstwa turystycznego. Istotną nowością w sferze kontroli jest wcześniejsze powiadomienie przedsiębiorcy o planowanej kontroli na minimum 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia, a nie później niż 30 dni.

Przedłużenie czasu trwania kontroli określonego w upoważnieniu wymaga uzasadnienia na piśmie, które doręcza się przedsiębiorcy oraz wpisuje do książki kontroli przed
podjęciem dalszych czynności kontrolnych.

Przeczytaj koniecznie Biuro podróży - biznes plan

Jeżeli wyniki kontroli wykazały rażące naruszenie przepisów prawa przez przedsiębiorcę, można przeprowadzić powtórną kontrolę w tym samym zakresie przedmiotowym w danym roku kalendarzowym.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »