| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Biuro doradztwa prawnego > Biuro doradztwa prawnego - formalności

Biuro doradztwa prawnego - formalności

Od strony formalnej założenie biura doradztwa prawnego przebiega identycznie, jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej. Ekspert podpowiada, jak dopełnić wszystkich formalności.

Biuro doradztwa prawnego wiąże się z koniecznością założenia własnej działalności. Doradcy prawni, podobnie jak inni przedsiębiorcy, zobowiązani są do przestrzegania Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej i innych przepisów. Prawnicy nie podlegający rygorom przepisów regulujących działalność korporacji prawniczych, mogą prowadzić działalność w każdej prawnie dopuszczalnej formie. Biuro doradztwa prawnego może mieć więc  formę spółdzielni, spółki kapitałowej itd. W praktyce jednak na początkowym etapie działalności usługi prawnicze są zazwyczaj świadczone w formie jednoosobowej działalności gospodarczej, ewentualnie spółki cywilnej, z czasem niektóre z kancelarii przyjmują formę spółek kapitałowych.

Polecamy: Biuro doradztwa prawnego – pomysł na biznes

CEIDG

W pierwszej kolejności należy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG-1). Wniosek ten stanowi jednocześnie zgłoszenie do ZUS/KRUS, Głównego Urzędu Statystycznego oraz naczelnika właściwego urzędu skarbowego.

Polecamy: CEIDG - vademecum

Urząd skarbowy

W urzędzie skarbowym należy uzyskać numer identyfikacji podatkowej i wybrać formę opodatkowania. Należy również pamiętać, że doradcy prawni są płatnikami VAT, ponieważ Ze zwolnień od podatku VAT nie mogą skorzystać (niezależnie od wartości sprzedaży) na podstawie art.113 ust.13 ustawy o podatku od towarów i usług  osoby świadczące usługi prawnicze. Uzyskanie statusu podatnika VAT czynnego wiąże się to z koniecznością dokonania opłaty.

Podatnicy zgłaszający obowiązek w podatku VAT (wypełniający formularz VAT-R) są obowiązaniu uiścić opłatę skarbową (za potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego) w wysokości 170 zł. Od maja 2011 r. osoby świadczące usługi prawnicze muszą rejestrować sprzedaż za pomocą kas fiskalnych. Obowiązuje jednak zwolnienie z obowiązku rejestrowania sprzedaży w ten sposób dla podatników o obrotach do 40.000 zł. Udzielając porad prawnych w cenie 50 zł. bardzo trudno jest wygenerować taki obrót.

Pomimo że obowiązuje zasada tzw. jednego okienka, wizyta w urzędzie skarbowym jest konieczna w przypadku:

1)  wyboru opodatkowania w formie: karty podatkowej, ryczałtu ewidencjonowanego, podatku liniowego – przed dniem rozpoczęcia działalności,
2) wyboru rejestracji jako podatnicy VAT – przed dniem dokonania pierwszej czynności opodatkowanej. Jak wyżej wskazałem, prawnicy muszą dokonać takiej rejestracji.
3) wyboru kwartalnych wpłat zaliczek na podatek dochodowy – przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej,
4)ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących – przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania,
5)  prowadzenia działalności wyłącznie w formie spółki (spółek) cywilnych – formularz NIP-2.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Tchórzewski

Kierownik działu audytów SmartConsulting

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »