| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Apteka > Wymogi formalne dotyczące założenia apteki

Wymogi formalne dotyczące założenia apteki

Prowadzenie działalności gospodarczej w formie apteki ogólnodostępnej wiąże się z rejestracją oraz uzyskaniem odpowiedniego zezwolenia. Jakie są wymogi prawne związane z założeniem apteki?

Otworzyć aptekę może każdy przedsiębiorca prowadzący działalność w dowolnej formie, jeżeli uzyskał stosowne zezwolenie, które nie zostało odebrane w ciągu ostatnich trzech lat oraz nie prowadzi hurtowni farmaceutycznej. Najważniejszą kwestią związaną z założeniem apteki jest odpowiednie dostosowanie lokalu, w którym ma mieścić się apteka. Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2002 r. w sprawie szczegółowych wymogów, jakim powinien odpowiadać lokal apteki (Dz.U.2002.171.1395) lokal musi spełniać wszystkie wymagania techniczne, sanitarnohigieniczne oraz bezpieczeństwa i higieny pracy określone dla budynku użyteczności publicznej i pomieszczeń pracy. Ponadto apteka powinna znajdować się co do zasady na pierwszej kondygnacji naziemnej budynku i posiadać co najmniej dwa odrębne wejścia. Zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2013.109.672) prowadzenie apteki wymaga uzyskania określonego zezwolenia. Apteki dzielą się na ogólnodostępne, szpitalne oraz zakładowe. Apteki ogólnodostępne są przeznaczone do zaopatrywania ludności w produkty lecznicze, leki apteczne, leki recepturowe, wyroby medyczne i inne artykuły.


Zobacz również:
Rejestracja firmy w CEIDG


Zatrudnienie farmaceuty


Zgodnie z art. 88 ustawy prawo farmaceutyczne w aptece ogólnodostępnej musi zostać zatrudniony farmaceuta, który będzie odpowiedzialny za prowadzenie apteki, czyli tzw. kierownik apteki. Do jego zadań będzie należało m.in. organizacja pracy w aptece, nadzór nad praktykami, zakup określonych produktów leczniczych etc. Kierownik apteki wyznacza na czas swojej nieobecności zastępcę, który również jest farmaceutą. Istotne jest, że kierownikiem apteki może być jedynie osoba o określonym stażu i w określonym wieku. Uprawnienia takie przysługują farmaceucie, który ukończył 65 lat, z możliwością przedłużenia wieku do 70 lat oraz posiada pięcioletni staż pracy w aptece. Czynności fachowe w aptece mogą być wykonywane wyłącznie przez farmaceutów posiadających odpowiednie kwalifikacje. Taka regulacja ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa zdrowia publicznego oraz obrotu produktami leczniczymi.


Uzyskanie zezwolenia


Osoba, która chce założyć aptekę musi zarejestrować działalność gospodarczą w formie działalności jednoosobowej bądź spółki, a następnie wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia do odpowiedniego lokalnego organu władzy administracyjnej. Udzielenie, odmowa, cofnięcie lub stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia należy do kompetencji wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego. Wniosek o udzielenie zezwolenia składa się na odpowiednim formularzu wraz z załącznikami do wojewódzkiego inspektora inspekcji farmaceutycznej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Integral Collections

Dział Bibby Financial Services Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »