| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > Agencja nieruchomości > Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

Jak założyć agencję nieruchomości – zatrudnianie pracowników

Decyzja o założeniu własnej firmy - agencji nieruchomości - łączy się z reguły z koniecznością zatrudnienia pracowników. Jak współpracować z maklerami i pośrednikami? Przeczytaj poradę eksperta.

W prawie każdym przypadku prowadzenie działalności gospodarczej połączone z angażowaniem pracowników łączy się ze znacznymi wydatkami i wydatnie zwiększa ryzyko biznesowe. Na tym tle pozytywnie wyróżnia się prowadzenie agencji nieruchomości. Wynika to z okoliczności, że w przypadku agencji normą jest angażowanie pracowników - często prowadzących samodzielnie działalność gospodarczą - na podstawie umów cywilnoprawnych. Praca na etacie  jest zazwyczaj przywilejem agentów generujących szczególnie duże obroty i lojalnych wobec biura. Jednak i w takim wypadku zazwyczaj stała pensja stanowi tylko część wynagrodzenia, które niemal zawsze uzależnione jest od efektów pracy. Na stałą pensje w określonej wysokości liczyć mogą  osoby nie zaangażowane bezpośrednio w obrót nieruchomościami, np. zajmujące się obsługą księgową lub prawną. Zatrudnianie personelu niezwiązanego bezpośrednio z obrotem nieruchomościami jest jednak domeną wyłącznie największych agencji.

Jak współpracować z maklerami nieruchomości i pośrednikami?

Możliwości jest naprawdę wiele. W obrocie występują umowy o dzieło, zlecenia, agencyjna, o świadczenie usług oraz umowa o pracę. Z każdą z tych umów (z wyjątkiem umowy zlecenia i umowy o świadczenie usług, dla których reżim prawny jest taki sam)  przepisy wiążą inne skutki prawne. Warto w związku z tym przyjrzeć im się bliżej. To, jak nazwiemy umowę zawartą z pracującym dla nas maklerem nie będzie miało znaczenia, jeżeli współpraca przebiegać będzie harmonijnie. Może się jednak zdarzyć, że dojdzie do konfliktu, który poddany zostanie pod rozstrzygnięcie sądu. W takim przypadku sąd, aby określić reżim prawny, rozstrzygnie jaka umowa została zawarta badając jej treść i cel. To, jak umowa zostanie przez nas nazwana, ma dla sądu wtórne znaczenie. Warto w związku z tym poznać najważniejsze różnice między umowami.

Polecamy: Jak założyć agencję nieruchomości - biznesplan

Umowa o dzieło

Występuje powszechnie w relacjach między agencjami nieruchomości a maklerami. Jest to umowa cywilnoprawna, uregulowana w kodeksie cywilnym. Przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. 

Najbardziej charakterystyczną cechą umowy o dzieło jest to, że jest to umowa rezultatu, w przeciwieństwie do umowy zlecenia, która zalicza się do umów starannego działania. Nie będzie umową o dzieło umowa, której przedmiotem jest wielokrotne, systematyczne świadczenie pracy, nawet gdy zmierza do osiągnięcia określonych rezultatów, gdyż z prawnego punktu widzenia jest to już umowa zlecenia. Z tego powodu stosowanie umowy o dzieło w relacjach agencja – makler może budzić wątpliwości. Jeśli mimo to agencja decyduje się na taką formę współpracy, z umowy powinno wyraźnie wynikać, że celem jej zawarcia jest osiągnięcie konkretnego rezultatu, np. polegającego na skojarzeniu stron transakcji. Agencja, zawierając taką umowę z maklerem, powinna liczyć się z ryzykiem uznania jej przez sąd lub ZUS za umowę zlecenia. Należy więc przy tworzeniu umowy możliwie uwypuklić te elementy, które wskazują na okoliczność, że celem stron jest osiągnięcie przez dziełobiorcę konkretnego, dającego się zindywidualizować w przyszłości rezultatu. 

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

More7 Polska Sp. z o.o.

More7 Polska Sp. z o.o. to poznański producent i integrator dedykowanego systemu do zarządzania relacjami z Klientem CRM7.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »