| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > System franczyzowy kusi inwestorów

System franczyzowy kusi inwestorów

Polski rynek franczyzy cechuje wysoki stopień dojrzałości. Na początku 2008 roku 19 tys. krajowych franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci. Czy działanie na licencji jest bardziej korzystne niż prowadzenie biznesu na własną rękę?

Eksperci z firmy Profit system podają, że w pierwszej połowie tego roku wzrosła liczba ofert dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. W tym okresie na rynku pojawiło się 480 propozycji, co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu 2008 roku. Na rynku krajowym powstało także więcej sklepów i punktów usługowych prowadzonych na tej zasadzie – 26,6 tys. Jest to wzrost o 19,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.
W Polsce franczyza rozwija się głównie w handlu i usługach. Najbardziej znane są sklepy odzieżowe np. Reserved, Cropp Town czy House. Z kolei w usługach przede wszystkim są to punkty gastronomiczne.
Co zatem kusi przedsiębiorców, by spróbować swoich szans w sieci?

Uruchomienie i prowadzenie własnego biznesu jest poważnym wyzwaniem, które wymaga stałych nakładów finansowych. Z kolei działalność firmy w systemie partnerstwa franczyzowego opiera się na ciekawym pomyśle i sprawdzonej metodzie.
W ramach obowiązującej umowy franczyzy przedsiębiorca ma prawo działać pod cenioną i dobrze znaną marką. Działanie pod wypromowaną przez franczyzodawcę marką jest podstawą funkcjonowania tego systemu. Obecność w sieci ułatwia także dystrybucję produktów lub usług.
Przystąpienie do systemu minimalizuje również ryzyko porażki. Franczyzobiorca przejmuje wypracowane standardy i korzysta ze sprawdzonych rozwiązań. Sprzedaje towary i usługi, które są już dobrze znane klientom.

Sieć franczyzowa rozwija się w takim tempie, w jakim franczyzodawca jest w stanie pozyskać i wyszkolić franczyzobiorców, a także rozwijać swoją infrastrukturę.
Powiększając sieć za pomocą franczyzy franczyzodawca między innymi minimalizuje koszty związane z utworzeniem kolejnych placówek. W większości płacą za to franczyzobiorcy.
Oprócz tego będą oni zobowiązani do zapłacenia opłat franczyzowych. Franczyzodawca będzie miał także mniejsze wydatki związane z promocją i reklamą firmy, ponieważ najczęściej to franczyzobiorcy uiszczają opłaty na fundusz promocyjno-reklamowy. 

Powiększenie sieci zapewnia także szybszy i bardziej sprawny rozwój firmy, ponieważ franczyzobiorcy zajmują się tworzeniem nowych placówek na lokalnym rynku, który jest im dobrze znany.
Ponadto korzystne jest również to, że w ramach sieci obowiązuje uporządkowany system reklamacji, co oznacza że odpowiedzialność za efekty swoich działań ponosi franczyzobiorca. Jego klienci nie mogą zgłaszać ewentualnych roszczeń bezpośrednio franczyzodawcy.

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »