| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > System franczyzowy kusi inwestorów

System franczyzowy kusi inwestorów

Polski rynek franczyzy cechuje wysoki stopień dojrzałości. Na początku 2008 roku 19 tys. krajowych franczyzobiorców prowadziło 22,7 tys. sklepów i punktów usługowych w ramach 440 sieci. Czy działanie na licencji jest bardziej korzystne niż prowadzenie biznesu na własną rękę?

Eksperci z firmy Profit system podają, że w pierwszej połowie tego roku wzrosła liczba ofert dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej na zasadach franczyzy. W tym okresie na rynku pojawiło się 480 propozycji, co stanowi 25 proc. wzrost w porównaniu do tego samego okresu 2008 roku. Na rynku krajowym powstało także więcej sklepów i punktów usługowych prowadzonych na tej zasadzie – 26,6 tys. Jest to wzrost o 19,4 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ub.r.
W Polsce franczyza rozwija się głównie w handlu i usługach. Najbardziej znane są sklepy odzieżowe np. Reserved, Cropp Town czy House. Z kolei w usługach przede wszystkim są to punkty gastronomiczne.
Co zatem kusi przedsiębiorców, by spróbować swoich szans w sieci?

Uruchomienie i prowadzenie własnego biznesu jest poważnym wyzwaniem, które wymaga stałych nakładów finansowych. Z kolei działalność firmy w systemie partnerstwa franczyzowego opiera się na ciekawym pomyśle i sprawdzonej metodzie.
W ramach obowiązującej umowy franczyzy przedsiębiorca ma prawo działać pod cenioną i dobrze znaną marką. Działanie pod wypromowaną przez franczyzodawcę marką jest podstawą funkcjonowania tego systemu. Obecność w sieci ułatwia także dystrybucję produktów lub usług.
Przystąpienie do systemu minimalizuje również ryzyko porażki. Franczyzobiorca przejmuje wypracowane standardy i korzysta ze sprawdzonych rozwiązań. Sprzedaje towary i usługi, które są już dobrze znane klientom.

Sieć franczyzowa rozwija się w takim tempie, w jakim franczyzodawca jest w stanie pozyskać i wyszkolić franczyzobiorców, a także rozwijać swoją infrastrukturę.
Powiększając sieć za pomocą franczyzy franczyzodawca między innymi minimalizuje koszty związane z utworzeniem kolejnych placówek. W większości płacą za to franczyzobiorcy.
Oprócz tego będą oni zobowiązani do zapłacenia opłat franczyzowych. Franczyzodawca będzie miał także mniejsze wydatki związane z promocją i reklamą firmy, ponieważ najczęściej to franczyzobiorcy uiszczają opłaty na fundusz promocyjno-reklamowy. 

Powiększenie sieci zapewnia także szybszy i bardziej sprawny rozwój firmy, ponieważ franczyzobiorcy zajmują się tworzeniem nowych placówek na lokalnym rynku, który jest im dobrze znany.
Ponadto korzystne jest również to, że w ramach sieci obowiązuje uporządkowany system reklamacji, co oznacza że odpowiedzialność za efekty swoich działań ponosi franczyzobiorca. Jego klienci nie mogą zgłaszać ewentualnych roszczeń bezpośrednio franczyzodawcy.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Sroczyński

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »