| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Franczyza w dobie recesji

Franczyza w dobie recesji

W Polsce istnieje 560 systemów franczyzowych, w których jest prowadzonych 26 640 punktów. Franczyza to sektor, który w ostatnim czasie pochłonął ponad 1,1 mld zł na rozwój sieci i nadal bije kolejne rekordy obrotów i inwestycji. Systemy partnerskie podbijają kolejne branże, nawet te, które jeszcze do niedawna były określane nie zdolnymi do rozwoju przez ten typ inwestycji.

Obroty firm działających we franczyzie przekroczyły już 72 mld złotych. Przedsiębiorcy wchodzący do sieci franczyzowych w ubiegłym roku zainwestowali w swoje firmy 1,15 mld złotych co oznacza wzrost wydatków o prawie 40% w porównaniu z rokiem 2007. Analitycy są zdania, że rynek jeszcze nie wyczerpał swojego potencjału. Szacują że w tym roku liczba punktów sprzedaży franczyzowej wzrośnie o co najmniej 10%, a jeżeli chodzi o przychody franczyzobiorców, będą one uzależnione od ogólnej koniunktury gospodarczej.

Popularność tej formy działalności wiąże się z licznymi korzyściami oraz przede wszystkim kosztami, które w przypadku biznesu franczyzowego mogą być niższe nawet do 50%. Franczyza to umowa, zgodnie z którą dwa podmioty gospodarcze decydują się na współpracę. Jedna ze stron – franczyzodawca przekazuje drugiej franczyzobiorcy swoją wiedzę i doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz zezwala na sprzedaż produktów bądź usług pod swoja marką, czyli tak zwany pakiet franczyzowy. Umowa franczyzowa ma charakter trwały. Franczyzobiorca płaci franczyzodawcy za licencje oraz zwykle co miesiąc uiszcza opłatę franczyzową i marketingową. W zamian otrzymuje od franczyzodawcy nieprzerwanie cały know – how niezbędny do prowadzenia działalności. Jednocześnie firma działająca w ramach sieci franczyzowej zachowuje pełną niezależność gospodarczą, prawną i organizacyjną.

Przez cały czas trwania umowy franczyzodawca jest wyłącznym właścicielem znaku towarowego i marki sieci. Zobowiązuje się do wspierania franczyzobiorcy wiedzą, jak prowadzić biznes. Korzyścią, jaką otrzymuje ze współpracy jest zysk z opłat jakie pobiera od franczyzobiorcy. Podejmując decyzję o rozpoczęciu działalności pod cudzym szyldem można zaoszczędzić nie tylko na kosztach uruchomienia działalności, ale również na kosztach promocji w pierwszym okresie działalności, gdyż znana marka przyciąga klientów.

Rozpoczynając działalność biznesową w okresie recesji nie bez znaczenia jest szybki napływ klientów. Znana marka zakupiona od franczyzodawcy gwarantuje napływ klientów, a co za tym idzie szybsze osiąganie przez franczyzobiorcę zysków. Okres taki potrafi skrócić się wręcz o połowę. Wiele sieci gwarantuje już pierwszy zarobek już po 3-4 miesiącach od uruchomienia punktu franczyzowego. Według wyliczeń ekspertów po przystąpieniu do sieci przez działającą już na rynku placówkę zysk z prowadzonej działalności wzrasta średnio o 20-30%. Dużo łatwiejszym jest również pozyskanie z banku środków finansowych na uruchomienie i finansowanie działalności.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »