| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Poszczególne etapy rozwoju systemu franczyzowego

Poszczególne etapy rozwoju systemu franczyzowego

Podczas startu z jakimkolwiek przedsięwzięciem, należy skrupulatnie zaplanować poszczególne jego etapy. Tak też powinien postąpić franczyzodawca planując rozwój systemy franczyzowego.

Etapy rozwoju, na których znajduje się system franczyzowy są w głównej mierze uzależnione od ilości działających w sieci placówek franczyzowych. Zwykle można wyróżnić się trzy główne etapy: początkowy rozwoju, stabilizacji i dojrzałości systemu. 

I. Podczas pierwszego etapu, franczyzodawca przeprowadza odpowiednie testy pilotażowe, które mają sprawdzić czy system jest wstanie utrzymać się na rynku. Testy pilotażowe powinny trwać tak długo, jak to jest konieczne, by udowodnić zdolność sytemu do przetrwania na rynku w różnych lokalizacjach i w różnych warunkach rynkowych. Franczyzodawca na początku działalności jest również narażony na błędy w wyborze franczyzobiorców, co jest spowodowane brakiem doświadczenia w tej kwestii. Ponadto z uwagi, iż zainwestował w wejście na rynek znaczne środki finansowe, będzie chciał jak najszybciej rozpocząć sprzedaż licencji, aby pozyskać kapitał. 

II. W drugim etapie franczyzodawca może natknąć się na problemy związane z działalnością franczyzobiorców, których wyniki i działania są mało zadowalające. Franczyzodawca nadal rozbudowuje strukturę organizacyjną, aby poradzić sobie z rosnącą liczbą franczyzobiorców i rozwojem sieci. Rozwój systemu franczyzowego powinien następować zgodnie z możliwościami franczyzodawcy. 

III. Na tym etapie Franczyzodawca koncentruje się na przygotowaniu fundamentów pod jeszcze szerszą działalność. Jest to także faza, w której powinien ocenić dotychczasową działalność. Na tym etapie franczyzodawca jest w stanie stwierdzić, czy jest w stanie przystosować sieć do rozwoju i zmian oraz jak dobrze obsługuje franczyzobiorców. Ponadto pozyskani już franczyzobiorcy są cennym źródłem informacji o jakości funkcjonowania franczyzodawcy i systemu franczyzowego oraz o stosunkach wewnątrz sieci. Powinny już być widoczne zdolności franczyzodawcy do wdrażania zmian w systemie oraz reagowania na rozwój i możliwości rynkowe.

Małgorzata Gorzkowska
Auxilium S.A.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rzecznik Ubezpieczonych

Rzecznik Ubezpieczonych reprezentuje interesy osób ubezpieczających, ubezpieczonych, uposażonych lub uprawnionych z umów ubezpieczenia, członków funduszy emerytalnych, uczestników pracowniczych programów emerytalnych, osób otrzymujących emeryturę kapitałową lub osób przez nie uposażonych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »