REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poszczególne etapy rozwoju systemu franczyzowego

Małgorzata Gorzkowska
wykres wzrost
wykres wzrost

REKLAMA

REKLAMA

Podczas startu z jakimkolwiek przedsięwzięciem, należy skrupulatnie zaplanować poszczególne jego etapy. Tak też powinien postąpić franczyzodawca planując rozwój systemy franczyzowego.

Etapy rozwoju, na których znajduje się system franczyzowy są w głównej mierze uzależnione od ilości działających w sieci placówek franczyzowych. Zwykle można wyróżnić się trzy główne etapy: początkowy rozwoju, stabilizacji i dojrzałości systemu. 

REKLAMA

REKLAMA

I. Podczas pierwszego etapu, franczyzodawca przeprowadza odpowiednie testy pilotażowe, które mają sprawdzić czy system jest wstanie utrzymać się na rynku. Testy pilotażowe powinny trwać tak długo, jak to jest konieczne, by udowodnić zdolność sytemu do przetrwania na rynku w różnych lokalizacjach i w różnych warunkach rynkowych. Franczyzodawca na początku działalności jest również narażony na błędy w wyborze franczyzobiorców, co jest spowodowane brakiem doświadczenia w tej kwestii. Ponadto z uwagi, iż zainwestował w wejście na rynek znaczne środki finansowe, będzie chciał jak najszybciej rozpocząć sprzedaż licencji, aby pozyskać kapitał. 

II. W drugim etapie franczyzodawca może natknąć się na problemy związane z działalnością franczyzobiorców, których wyniki i działania są mało zadowalające. Franczyzodawca nadal rozbudowuje strukturę organizacyjną, aby poradzić sobie z rosnącą liczbą franczyzobiorców i rozwojem sieci. Rozwój systemu franczyzowego powinien następować zgodnie z możliwościami franczyzodawcy. 

III. Na tym etapie Franczyzodawca koncentruje się na przygotowaniu fundamentów pod jeszcze szerszą działalność. Jest to także faza, w której powinien ocenić dotychczasową działalność. Na tym etapie franczyzodawca jest w stanie stwierdzić, czy jest w stanie przystosować sieć do rozwoju i zmian oraz jak dobrze obsługuje franczyzobiorców. Ponadto pozyskani już franczyzobiorcy są cennym źródłem informacji o jakości funkcjonowania franczyzodawcy i systemu franczyzowego oraz o stosunkach wewnątrz sieci. Powinny już być widoczne zdolności franczyzodawcy do wdrażania zmian w systemie oraz reagowania na rozwój i możliwości rynkowe.

Małgorzata Gorzkowska
Auxilium S.A.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA