| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Wada franczyzy - brak elastyczności

Wada franczyzy - brak elastyczności

W biznesie musisz się dostosować, by przetrwać. Firmy działają w środowisku, które podlega ciągłym zmianom, mogą pojawić się nowi uczestnicy, nowe technologie mogą posłać do lamusa istniejące systemy produkcji, trendy zmieniają się jak pogoda i są tak samo nieprzewidywalne, zmianom podlegają koszty surowców, a na interesy mogą też wywierać wpływ nowe akty prawne.

Nawet firmy odnoszące największe sukcesy nie są odporne na gruntowne zmiany rynku. McDonald’s — franczyza, która odniosła bezsprzecznie największy sukces — ucierpiała poważnie, gdy uznano ją współwinną za masową otyłość konsumentów. Rynek nigdy nie stoi w miejscu, ale poddawany jest ciągłym zmianom.

Największe sukcesy odnoszą te firmy, które najwcześniej dostrzegą nadciągające zmiany i najszybciej się do nich dopasują. Niestety franczyza z założenia nie jest najbardziej elastycznym z systemów. Działa na bazie formatów, pieczołowicie układanych reguł, szczegółowych instrukcji i jednolitości sieci.

Dzięki tym restrykcjom sieć jest spójna, silna i stwarza niewiele problemów w czasie, gdy rynek jest raczej stabilny. Jeśli jednak zmieniają się jakieś parametry, franczyza odpowie na nie z opóźnieniem. To jest oczywista wada franczyzy dla franczyzobiorcy, ponieważ nie ma on kontroli nad poważnymi decyzjami dotyczącymi polityki sieci, a te decyzje dotyczą też reakcji na zmiany. 

Polecamy: serwis Koszty

Może okazać się wyjątkowo frustrujące, gdy pojedynczy franczyzobiorca zaobserwuje zmianę warunków handlowych, ale związany warunkami umowy nie może zrobić niczego na własną rękę, by się do nich dopasować. Najlepiej i najmądrzej prowadzone sieci franczyzowe starają się przezwyciężyć ten problem przez zapewnianie swobodnego przepływu informacji między siecią a zarządem franczyzy, ale również między samymi franczyzobiorcami.

Organizowanie regularnych seminariów i konferencji, na których można omawiać problemy, dyskutować o trudnościach i sugerować ich rozwiązania, to zwyczajowa praktyka w biznesie franczyzowym. Niektórym firmom franczyzowym, które obawiają się buntu w swoich szeregach, kusząca wydaje się możliwość zniechęcania franczyzobiorców do zbytniej zażyłości. Tkwią jednak w błędzie.

Jeśli wśród członków sieci jest poczucie więzi, może ono zmniejszyć sztywność systemu franczyzowego i stać się źródłem nowych pomysłów i rozwiązań problemów. Może również zmniejszyć poczucie bezsilności wśród franczyzobiorców, dla których konieczność kontroli i monitorowania ich działalności przez centralę może być dokuczliwa. Szukając możliwości zaangażowania się we franczyzę, dowiedz się, czy franczyzodawca zachęca do swobodnej wymiany pomysłów wewnątrz firmy.

Brak elastyczności bezsprzecznie stanowi wadę, ale nie należy demonizować niebezpieczeństwa. McDonald’s pod wpływem krytyki wprowadził do menu „zdrowsze” dania i w chwili, gdy piszę tę książkę, powoli znów nabiera rozpędu. Inne systemy franczyzowe są niejako zaprogramowane na to, by reagowały na zmiany.

Znana sieć drukarni działa ze świadomością tego, że technologia wciąż się zmienia, dlatego szybko je adaptuje. Druk w kolorze, faksy czy internetowy przesył danych szybko zostały udostępnione klientom, co dowodzi, że franczyza może sprostać takim wyzwaniom tak szybko, jak każda inna firma, jeśli tylko franczyzodawca działa wystarczająco szybko.

Polecamy: serwis VAT

Artykuł jest fragmentem książki Przewodnik po franczyzie. Jak wybrać najlepszą dla Twojego biznesu? Autorem jest Iain Murray. Wydawnictwo Onepress.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Snopek

Młodszy Konsultant ds. Projektów HR w Grupie Tempo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »