| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Prawna regulacja franczyzy

Prawna regulacja franczyzy

Akty, które regulują umowę franczyzy to kodeks cywilny i przepisy prawa polskiego jak również akty prawa międzynarodowego.

Kodeks cywilny zalicza umowę franczyzy do umów nienazwanych – tzn. nie ona jest uregulowana w sposób bezpośredni w kc, zawierana jest w granicach tzw. swobody umów. Ze względu na zasadę swobody umów, stosunki prawne regulowane umową nienazwaną (tu umową franchisingu) kreowane są przez strony w sposób dowolny i odpowiadający stronom. Treść umowy nienazwanej nie może być jednak sprzeczna z prawem, tzn. jej cel, zapisy i efekty nie mogą naruszać żadnych przepisów prawa.

Umowa franczyzy to umowa dwustronna (obowiązek świadczenia ciąży na obydwu stronach), kauzalną (uzależniona jest od podstawy jej dokonania), wzajemną i konsensualną (dochodzi do skutku w momencie złożenia przez strony oświadczeń woli). Stronami umowy franchisingowej mogą być zarówno osoby fizyczne i prawne.
Do umowy franczyzowej stosuje się wszystkie zasady zawierania umów, zawarte w kc, dotyczą one: sposobu i formy zawarcia umowy, wad oświadczeń woli (artykuły 56-116 kc), jak również przepisy dotyczące zobowiązań.

Umowa franchisingowa powinna określać prawa franczyzobiorcy do działania we własnym imieniu i na własny rachunek oraz jego obowiązki w tym zakresie. Umowa ta reguluje doradztwo franczyzodawcy na rzecz franczyzobiorcy, ustala obowiązki finansowe na rzecz franczyzodawcy, a przede wszystkim zezwala franczyzobiorcy na posługiwanie się dobrami chronionymi będącymi w posiadaniu franczyzodawcy (znaki towarowe, patenty know-how itp.)

Mając na względzie przedmiot umowy franszyzy stosuje się następujące przepisy prawa polskiego:
• przepisy dotyczące firmy wprowadzone zmianami do art. 43 kodeksu cywilnego na mocy ustawy z dnia 14 lutego 2003 o zmianie ustawy – Kodeks Cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2003 nr 49, poz 408).
• Ustawa Prawo własności przemysłowej – przepisy dotyczące znaku towarowego
• Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – w zakresie zachowania tajemnicy, znaku towarowego
• Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów – w zakresie oceny legalności umów franchisingu
• Ustawa o prawie autorskim i prawach pośrednich

Międzynarodowe akty prawne
• Rozporządzenie komisji Europejskiej z 22 grudnia 1999 r. 2790/1999 określające umowy franchisingu i dopuszczalne w jej ramach klauzule umowne. Odnosi się do wybranych porozumień pionowych ograniczających konkurencję i uzgodnionych praktyk monopolistycznych dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
• Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu, został stworzony i wprowadzony w życie przez stowarzyszenia franchisingowe krajów Unii Europejskiej Przystępując do Europejskiej Federacji Franchisingu nowi członkowie przyjmują do wiadomości Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu i zobowiązują się do jego stosowania.


Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agencja Rozwodowa DIVORCED

Portal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »