| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Franczyza i systemy sieciowe

Franczyza i systemy sieciowe

Franczyza, systemy dystrybucyjne i agencyjne stają się biznesem na każdą kieszeń. W ubiegłym roku polscy franczyzobiorcy zainwestowali ponad 1,1 mld złotych we własne firmy na licencji franczyzowej – wynika z raportu PROFIT system.

W Polsce działa ponad 70 systemów o kwocie początkowej przekraczającej 50 tys. złotych. Są to głównie placówki bankowe, a także małe punkty handlowe i usługowe. Rok temu połowa franczyzobiorców zainwestowała w swoje placówki do 110 tys. złotych. Z kolei pozostała część przedsiębiorstw w ciągu ubiegłego roku wydała na inwestycje około 335 tys. złotych.

Termin franczyza stosuje się w opisywaniu transakcji, które dotyczą różnych sposobów udzielania licencji na metody prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego często dochodzi do mylenia pojęcia franczyzy z innymi systemami sieciowymi – dystrybucyjnymi i agencyjnymi. Te systemy funkcjonują osobno na podstawie licencji lub jako sieć dystrybucyjna. 

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podaje, że biznesowe użycie słowa franczyza wywodzi się z rozwoju tzw. koncepcji działalności franczyzy, która jest nazywa także franczyzą znaku towarowego lub franczyzą nazwy handlowej.
W skład tej koncepcji wchodzą kompletna koncepcja biznesowa, szkolenie we wszystkich kierunkach prowadzenia biznesu zgodnie z koncepcją franczyzodawcy i jego bieżące wsparcie. 


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Rakowski

Dyrektor ds. prawnych, Związek Polskiego Leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »