| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Franczyza i systemy sieciowe

Franczyza i systemy sieciowe

Franczyza, systemy dystrybucyjne i agencyjne stają się biznesem na każdą kieszeń. W ubiegłym roku polscy franczyzobiorcy zainwestowali ponad 1,1 mld złotych we własne firmy na licencji franczyzowej – wynika z raportu PROFIT system.

W Polsce działa ponad 70 systemów o kwocie początkowej przekraczającej 50 tys. złotych. Są to głównie placówki bankowe, a także małe punkty handlowe i usługowe. Rok temu połowa franczyzobiorców zainwestowała w swoje placówki do 110 tys. złotych. Z kolei pozostała część przedsiębiorstw w ciągu ubiegłego roku wydała na inwestycje około 335 tys. złotych.

Termin franczyza stosuje się w opisywaniu transakcji, które dotyczą różnych sposobów udzielania licencji na metody prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego często dochodzi do mylenia pojęcia franczyzy z innymi systemami sieciowymi – dystrybucyjnymi i agencyjnymi. Te systemy funkcjonują osobno na podstawie licencji lub jako sieć dystrybucyjna. 

Akademia Rozwoju Systemów Sieciowych podaje, że biznesowe użycie słowa franczyza wywodzi się z rozwoju tzw. koncepcji działalności franczyzy, która jest nazywa także franczyzą znaku towarowego lub franczyzą nazwy handlowej.
W skład tej koncepcji wchodzą kompletna koncepcja biznesowa, szkolenie we wszystkich kierunkach prowadzenia biznesu zgodnie z koncepcją franczyzodawcy i jego bieżące wsparcie. 


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ewelina Stachowiak

Marketing Team Leader w firmie HR Tools

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »