| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Znak towarowy/logo firmy

Znak towarowy/logo firmy

Pakiet franczyzowy nazywany również licencją franczyzową to filar systemu franczyzowego, to koncepcja i tajemnica działania danego systemu, a logo jest wizytówką firmy.

Standardowy pakiet franczyzowy zawiera:
• Znak towarowy
• Konw – how
• Podręcznik operacyjny
• Usługi na świadczone przez dawców franczyzy na rzecz biorców
• Opłaty na rzecz franczyzodawcy

„znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 p. 1 ust. Pwp). Jednocześnie przyjęto, iż „znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy” (art. 120, p. 2 ust. Pwp). 

Znak ten to identyfikator firmy. W gąszczu propozycji klient będzie szukał właśnie logo danej firmy. W świadomości klienta utrwala się bowiem logo, a gdy dodatkowo przywodzi na myśl pozytywne skojarzenia, oznacza, że wybór takiego znaku to strzał w dziesiątkę. Aby ktoś nie ukradł pomysłu na znak firmowy, należy go zarejestrować. W naszym kraju nie ma obowiązku takiej rejestracji, ale w myśl powiedzenia „lepiej chuchać na zimne” bezpieczniej to zrobić, gdyż właściciel nabiera do tego znaku prawa i znak jest chroniony. Rejestracji takiej dokonuje się w Urzędzie Patentowym. A jak rozpoznać, że dany znak jest opatentowany – po małej literce "r" w okręgu, znajdującej się zawsze przy danym znaku firmowym.

Taki patent ważny jest przez 10 lat od dnia rejestracji. Prawo używania znaku jest prawem zbywalnym, czyli można je odsprzedać je wraz z przedsiębiorstwem, a na podstawie umowy licencyjnej jest możliwość upoważnienia innego podmiotu do używania danej marki (licencja patentowa). Na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują przepisy ochrony własności przemysłowej, są nimi: wzór wspólnotowy, znak towarowy wspólnoty oraz patent europejski. W celu uniknięcia dublowania polscy przedsiębiorcy powinni również zapoznać się z Biuletynem Towarowym Znaków Towarowych Wspólnoty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »