| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > Zakładam firmę > ABC Franczyzy > Znak towarowy/logo firmy

Znak towarowy/logo firmy

Pakiet franczyzowy nazywany również licencją franczyzową to filar systemu franczyzowego, to koncepcja i tajemnica działania danego systemu, a logo jest wizytówką firmy.

Standardowy pakiet franczyzowy zawiera:
• Znak towarowy
• Konw – how
• Podręcznik operacyjny
• Usługi na świadczone przez dawców franczyzy na rzecz biorców
• Opłaty na rzecz franczyzodawcy

„znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa (art. 120 p. 1 ust. Pwp). Jednocześnie przyjęto, iż „znakiem towarowym może być w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy” (art. 120, p. 2 ust. Pwp). 

Znak ten to identyfikator firmy. W gąszczu propozycji klient będzie szukał właśnie logo danej firmy. W świadomości klienta utrwala się bowiem logo, a gdy dodatkowo przywodzi na myśl pozytywne skojarzenia, oznacza, że wybór takiego znaku to strzał w dziesiątkę. Aby ktoś nie ukradł pomysłu na znak firmowy, należy go zarejestrować. W naszym kraju nie ma obowiązku takiej rejestracji, ale w myśl powiedzenia „lepiej chuchać na zimne” bezpieczniej to zrobić, gdyż właściciel nabiera do tego znaku prawa i znak jest chroniony. Rejestracji takiej dokonuje się w Urzędzie Patentowym. A jak rozpoznać, że dany znak jest opatentowany – po małej literce "r" w okręgu, znajdującej się zawsze przy danym znaku firmowym.

Taki patent ważny jest przez 10 lat od dnia rejestracji. Prawo używania znaku jest prawem zbywalnym, czyli można je odsprzedać je wraz z przedsiębiorstwem, a na podstawie umowy licencyjnej jest możliwość upoważnienia innego podmiotu do używania danej marki (licencja patentowa). Na terenie całej Unii Europejskiej obowiązują przepisy ochrony własności przemysłowej, są nimi: wzór wspólnotowy, znak towarowy wspólnoty oraz patent europejski. W celu uniknięcia dublowania polscy przedsiębiorcy powinni również zapoznać się z Biuletynem Towarowym Znaków Towarowych Wspólnoty.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Miłkowski

Specjalista w zakresie public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »