| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Windykacja > Upadłość > Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Jak ogłosić upadłość jednoosobowej firmy?

Często zdarza się, że firmy prowadzone przez prywatnych przedsiębiorców borykają się z problemami finansowymi w związku z ze sporą konkurencją ze strony dużych korporacji działających w danej branży. Czy jednoosobowa firma może ogłosić upadłość? Jak prawidłowo ją przeprowadzić?

Treść ustawy prawa upadłościowego i naprawczego (Dz.U. 2003 Nr 60 Poz. 535) określa krąg podmiotów, które mogą ogłosić upadłość oraz wskazuje na podmioty, wobec których przepisy nie mają zastosowania. Zgodnie z art. 5 tej ustawy o upadłość mogą wnioskować nie tylko spółki prawa handlowego czy wspólnicy spółek, ale również prywatni przedsiębiorcy prowadzący jednoosobowe działalności. Chodzi tu mianowicie o przedsiębiorców w rozumieniu przepisów kodeksu cywilnego, czyli osoby fizyczne, prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność we własnym imieniu i działają pod firmą. Przepisy prawa upadłościowego nie wskazują również co należy rozumieć pod pojęciem działalności gospodarczej. Z praktyki wynika, iż pod pojęciem działalności gospodarczej rozumie się działalność produkcyjną, handlową czy usługową prowadzoną w celach zarobkowych czy wykonywaną w ramach swojego zawodu.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Wniosek o ogłoszenie upadłości

Upadłość ogłaszana jest w stosunku do niewypłacalnych dłużników, którzy nie mogą spełnić swoich zobowiązań pieniężnych. Z wnioskiem o ogłoszenie upadłości może wystąpić sam dłużnik – w tym przypadku przedsiębiorca, jak również jego wierzyciele. Zgodnie z art. 21 prawa upadłościowego i naprawczego dłużnik zobowiązany jest do złożenia wniosku w sądzie o ogłoszenie upadłości w terminie dwóch tygodni od dnia, w którym zaistniała podstawa do ogłoszenia upadłości. Ocena biegu tego terminu powinna być dokonana na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, a art. 112 k.c. wymaga, aby bieg terminu oznaczonego w tygodniach był określony przez wskazanie dnia, w którym rozpoczął on bieg (post. SN, V CSK 320/10).

Elementami koniecznymi wniosku o ogłoszenie upadłości jednoosobowej firmy powinny być:

  1. imię i nazwisko,
  2. nazwa firmy, pod którą prowadzona jest działalność,
  3. miejsce zamieszkania,
  4. miejsce prowadzenia działalności – adres, gdzie znajduje się przedsiębiorstwo,
  5. wpis do ewidencji działalności gospodarczej (CEIDG) – w przypadku przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną,
  6. informację czy dłużnik podlega przepisom prawa polskiego, czy prawa innego państwa członkowskiego (w szczególności dotyczy to kwestii płatności i systemu rozliczeń rozrachunkowych),
  7. okoliczności, które uzasadniają złożenie wniosku wraz z uprawdopodobnieniem.

Wniosek składany przez samego dłużnika

Jeżeli wniosek o ogłoszenie upadłości składa sam dłużnik, wówczas we wniosku powinny znaleźć się dodatkowe niezbędne informacje wskazane w art. 23 ustawy. Zgodnie z treścią tego przepisu przedsiębiorca powinien przede wszystkim dookreślić czy wnosi o ogłoszenie upadłości z możliwością zawarcia układu, czy upadłości obejmującej likwidację majątku firmy. Do wniosku powinien dołączyć:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tagetik

Tagetik, lider oprogramowania wspierającego procesy zarządzania efektywnością organizacji (ang. Corporate Performance Management), powstał we Włoszech (Toskania) w 1986 roku.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »