| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Windykacja > ABC windykacji > Rekompensata dla przedsiębiorcy za odzyskiwanie wierzytelności

Rekompensata dla przedsiębiorcy za odzyskiwanie wierzytelności

Niemal każdy przedsiębiorca prowadzący działalność staje przed problemem braku płatności za spełnione świadczenie lub opóźnień w płatnościach. Chociaż towary zostały dostarczone, a usługi wyświadczone, przedsiębiorcy niejednokrotnie nie uzyskują spodziewanego ekwiwalentu. Takie oczywiście negatywnie wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa, a także możliwość zarządzania ich finansami, planowania i inwestowania.

W dalszej kolejności wpływa to również na funkcjonowanie na rynku i może powodować konieczność zaciągania dalszych zobowiązań oraz nieterminowe uiszczanie własnych zobowiązań. Nadto przy niewielkich kwotach roszczenia, przedsiębiorcy często rezygnują z ich dochodzenia, nie chcąc dodatkowo inwestować w czynności windykacyjne.

Powyższe problemy są codzienną bolączką wielu przedsiębiorców i zostały dostrzeżone również przez organy prawodawcze Unii Europejskiej, co odzwierciedla treść Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady  nr  2011/7/UE z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że mogą na stosunkowo korzystnych warunkach dochodzić od swoich dłużników zwrotu kosztów windykacji należności. Tymczasem ustawa z dnia 8 marca 2013 r. o terminach zapłaty w transakcjach handlowych Dz.U.2013.403 (która weszła w życie dnia 28. 04.2013) daje przedsiębiorcom możliwość dochodzenia od dłużnika zryczałtowanej kwoty tytułem rekompensaty za konieczność dochodzenia spóźnionych świadczeń.

Zobacz serwis: Prawo dla firm

Podstawy prawne

Zgodnie z przepisem art. 10 ust 1 ustawy, dochodzić można równowartości kwoty 40 Euro za każde spóźnione świadczenie. Na kwotę tę składają się przykładowo koszty zaangażowania firmy windykacyjnej, wezwań do zapłaty, przesyłania korespondencji etc. Spóźnienie w zapłacie należności oznacza, że nie zostało ono uregulowano w terminie wynikającym z faktury lub wezwania do zapłaty. Dużym ułatwieniem jest fakt, że kwota ta należy się wierzycielowi już od chwili powstania opóźnienia, nie jest potrzebne dokonywanie żadnych dodatkowych czynności. Prawo to wynika bowiem z samej ustawy, co oznacza, że nie jest konieczne ustalanie go w umowie.

Wysokość i charakter rekompensaty

Ustalenie kwota rekompensaty w stałej wysokości 40 Euro nie oznacza jednak, że nie jest możliwe dochodzenie kwoty wyższej, jeśli została ona przez wierzyciela poniesiona. Gdy koszty odzyskiwania należności poniesione z tytułu opóźnień w zapłacie w transakcji handlowej przekroczą równowartość 40 Euro, wierzycielowi przysługuje zwrot tych kosztów, w tym kosztów postępowania sądowego, pomniejszonych o tę kwotę (art. 10 ust. 2 ustawy). W takim wypadku nie ma jednak mowy o zryczałtowanej sumie, co oznacza konieczność dochodzenia kosztów na zasadach ogólnych, co wiąże się udowadnianiem faktu ich poniesienia i wysokości. Istnieje więc możliwość pełnego przeniesienia kosztów windykacji na dłużnika. Nie ma także przeszkód, aby w umowie kontrahenci zawarli postanowienia odnośnie konieczności ponoszenia przez dłużnika kosztów ewentualnej windykacji w razie opóźnienia w płatnościach.

Zobacz serwis: Prawo handlowe

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Anna Gąsecka

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »