| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Prawo > Windykacja > ABC windykacji > Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

Dziś w windykacji nie wystarczy dobra kampania marketingowa, żeby poprawić spłacalność wśród dłużników. Trzeba im pokazać, jak mogą sami wyjść na prostą. Receptą może okazać się pilotażowy program wsparcia dla zadłużonych „Zaradni”.

Firmy windykacyjne stają na głowie, żeby skłonić zadłużonych do kontaktu. Na drodze do podniesienia spłacalności długów często pojawiają niewiedza i wzajemne uprzedzenia dłużników i windykatorów. Ci pierwsi zwyczajnie boją się swoich wierzycieli. Ci drudzy nie wiele wiedzą o problemach swoich klientów. Żeby podnieść rentowność portfeli długów windykatorom nie wystarczą już kampanie marketingowe i listy zachęcające do kontaktu. Trzeba szukać nowych rozwiązań.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Przełamać bariery

Dlatego w Tychach i Skarżysku Kamiennej ruszył pilotażowy program wsparcia dla zadłużonych „Zaradni”. To wspólne przedsięwzięcie Centrów Integracji Społecznej z Tych i Skarżyska Kamiennej oraz firmy windykacyjnej Kredyt Inkaso. Program łączy w sobie elementy coachingu z podstawami zarządzania własnymi pieniędzmi. Warsztaty podzielone są na trzy etapy: analiza sytuacji dłużnika; w drugim kroku pokazanie, jak skuteczniej radzić sobie z pieniędzmi, ostatnim etapem jest seria ośmiu sesji coachingowych, podczas których uczestnicy wspierani są w budowaniu i realizowaniu ich własnej drogi wyjścia z długu.

– Pętla zadłużenia, to nie tylko problem pieniędzy, ale w dużej mierze motywacji – tłumaczy Rafał Szewczak, psycholog, coach i trener, który prowadzi warsztaty dla zadłużonych w ramach programu „Zaradni” – Najpierw trzeba pokazać im, że są wstanie zmierzyć się z problemem własnymi siłami – dodaje.

Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Windykacja od kuchni

Oprócz coachów z zadłużonymi pracuje zawodowy windykator. – Mimo początkowej nieufności, okazało się, że uczestnicy mają dziesiątki pytań i wątpliwości. Głód wiedzy jest ogromny – przyznaje Przemysław Grzyb z Kredyt Inkaso, który poprowadził zajęcia dla zadłużonych. Jak pokazują pierwsze doświadczenia programu, dłużnicy często nie znają kompetencji firm windykacyjnych. Nie mają świadomości, jak wygląda życie ich długu. Negocjacje z wierzycielem najczęściej kojarzą im się z naciskami i wymuszaniem spłat. Ale problem zaczyna się już na poziomie odróżnienia komornika od windykatora. Bo dłużnicy często utożsamiają te dwie osoby. – Nie wiedzą od czego zacząć walkę z długiem. Nie wiedzą jak rozmawiać z wierzycielami czy windykatorami. Dlatego wolą uciekać przed problem niż go rozwiązać – tłumaczy Karolina Gałczyńska-Szymczyk, dyrektor Centrum Integracji Społecznej w Skarżysku Kamiennej.

Na tej sytuacji tracą obie strony. Zadłużony ostatecznie trafia w ręce komornika. A ta forma egzekucji długu jest dla niego najdroższa. Po stronie windykatora spada jego efektywność, a to w prostej linii przekłada się na wynik finansowy firmy.

Ile kosztuje monit i wezwanie do zapłaty?

List to za mało 

Ugoda z dłużnikiem, to obecnie najskuteczniejszy sposób odzyskiwania długów. Potwierdzają to doświadczenia i wyniki finansowe liderów branży windykacyjnej stosujących ten właśnie model pracy z dłużnikami. Niestety firmy kurczowo trzymające się metod rodem z lat 90, starające się straszyć i zmuszać dłużnika do płacenia, choć stanowią margines branży, skutecznie utrwalają negatywne stereotypy o działaniach firm windykacyjnych. Mimo, że ważne, kampanie marketingowe skierowane do zadłużonych nie zawsze są wstanie skruszyć powstałe bariery. - Stąd pomysł bezpośredniego wyjścia do dłużników. Z jednej strony chcemy im pokazać, jak pracujemy, a z drugiej podpowiedzieć jak pozbyć się długów – wyjaśnia prezes Kredyt Inkaso Paweł Szewczyk. Firma liczy, że takie działania przełożą się na wzrost świadomości zadłużonych w kwestii, jakie możliwości daje współpraca z firmami windykacyjnymi.

Windykacja międzynarodowa a różnice kulturowe

Amerykańskie doświadczenia

Sens tworzenia programów motywacyjnych dla dłużników potwierdzają amerykańskie doświadczenia. Firma windykacyjna CFS2 kilka lat temu postanowiła wyjść naprzeciwko problemom swoich klientów, dla których barierą w spłacie było bezrobocie. Firma aktywnie wspierała ich w poszukiwaniu pracy, włącznie z przypominaniem o terminach rozmów kwalifikacyjnych. Budowała też świadomość dłużników pomagając im w negocjacjach z innymi wierzycielami. Dzięki temu skutecznie podniosła wskaźnik spłat.

Monitoring niezapłaconych faktur w internecie

Obiecujący pilotaż 

Obecnie program „Zaradni” realizowany jest w formie pilotażu. Bierze w nim udział 20 uczestników. Kredyt Inkaso liczy, że zebrane doświadczenia pozwolą na rozciągnięcie programu na inne miasta zwłaszcza te, gdzie jest największy problem z kontaktowalnością.  

Outsourcing zarządzania wierzytelnościami - czy może być korzystny?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

MonsterPolska.pl

lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »