| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Black Friday, czyli po polsku Czarny Piątek, to dzień wielkich wyprzedaży, które rozpoczynają sezon świąteczny. W USA to już tradycja, ale od kilku lat także w Polsce sklepy przygotowują na ten dzień specjalne oferty, a klienci szturmują sklepy – również internetowe.  Warto do zakupów podejść z rozsądkiem.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina: na wyprzedażach masz takie same prawa jak zwykle. Nie ma znaczenia, że towar został przeceniony, chyba że przyczyną obniżki była konkretna wada i zostałeś o niej poinformowany.

1. Reklamacje

Kupujący ma prawo złożyć reklamację w ciągu dwóch lat od daty zakupu. Jeśli towar jest wadliwy, sprzedawca musi go naprawić, wymienić, obniżyć cenę albo zwrócić pieniądze – przypomina Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Polecamy: RODO. Ochrona danych osobowych. Przewodnik po zmianach

2. Zwrot w sklepie internetowym

A co jeśli buty okazały się za małe albo po prostu się rozmyśliłeś? Jeśli kupiłeś rzecz przez internet, masz 14 dni na jej odesłanie. Nie musisz podawać powodu, a sprzedawca ma obowiązek zwrócić pieniądze.

3. Zwrot w sklepie tradycyjnym

Trudniej może być z oddaniem nietrafionych zakupów w zwykłych sklepach. Tu wszystko zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najlepiej zapytaj o taką możliwość i jej zasady przy zakupie. Musisz się dostosować do warunków sprzedającego, może np. zażądać oryginalnego opakowania, a pieniądze zwracać wyłącznie na kartę podarunkową.

4. Zakupy w sklepie zagranicznym

Pamiętaj, prawa konsumenta są jednakowe w całej Unii Europejskiej. Jeśli więc zrobiłeś zakupy w zagranicznym sklepie, także możesz reklamować wadliwy towar czy odesłać produkt nabyty w sklepie internetowym.

5. Czy okazja naprawdę jest okazją

Zdarza się, że na wystawie kuszą wielkie cyfry „70%”, ale taką zniżką objęte są tylko nieliczne towary. Sprawdź, ile dana rzecz kosztowała wcześniej. Uważaj na gratisy oraz zestawy – bywają droższe niż produkty kupowane oddzielnie.

Zobacz: Umowy

6. Drożej przy kasie

Bądź czujny. Czasami kasjer żąda wyższej ceny, niż widnieje na metce czy półce. W takiej sytuacji masz prawo kupić rzecz po niższej cenie!

7. Bezpłatna pomoc

W przypadku wątpliwości lub problemów, zadzwoń na infolinię konsumencką 801 440 220, napisz maila na adres: porady@dlakonsumentow.pl, skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub Inspekcją Handlową. Jeśli masz kłopoty ze sklepem z innego kraju UE, pomoc znajdziesz w Europejskim Centrum Konsumenckim, które należy do ECC-Net.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Jeznach

Przedsiębiorca z wieloletnim doświadczeniem na rynkach międzynarodowych. Inżynier mechanik, doktor ekonomii. W 1981 roku wyjechał z Polski. Przez długie lata mieszkał w Hamburgu i w Moskwie. Po około 10 latach pracy na odpowiedzialnych stanowiskach dla międzynarodowych korporacji (np. dyrektor przedstawicielstwa BMW w Moskwie), od ponad 25 lat prowadzi własne przedsiębiorstwa, kilku firm handlowych (w Niemczech, w Polsce i Rosji), a także firmę konsultacyjną z siedzibą w Moskwie. Po rosyjskim kryzysie walutowym 1998 musiał zamknąć większość swoich firm, ale obecnie jego przedsiębiorstwo znowu kwitnie. W ostatnich latach styl zarządzania firmą znacznie się zmienił. Zrezygnowano ze struktury hierarchicznej, współpraca opiera się na zaufaniu, wykorzystuje potencjał wszystkich pracowników. Po ponad 30 latach życia poza krajem mieszka obecnie w Warszawie. Swój czas zawodowy dzieli między pracę jako prezes spółki handlowej GERSO GmbH (Niemcy), która w ubiegłym roku świętowała swój 25-letni jubileusz, a pracę jako coach, mentor i inspirator. Jest autorem dwóch książek „Sztuka życia“ oraz „Szef, który ma czas“.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK