| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Jak zostać organizatorem turystyki w 2017 r.?

Jak zostać organizatorem turystyki w 2017 r.?

Organizowanie wycieczek, świadczenie usług hotelarskich i praca jako przewodnik to działalność regulowana. Dlatego też przed rozpoczęciem wykonywania tych usług konieczne jest uzyskanie wypisu do odpowiedniego rejestru i spełnienie ustawowych wymogów.

Zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy o usługach turystycznych organizatorem turystyki jest przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną.

W celu uzyskania statusu przedsiębiorcy musimy złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji  i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) we właściwym urzędzie miasta.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 omawianej ustawy impreza turystyczna to co najmniej dwie usługi turystyczne tworzące jednolity program i objęte wspólną ceną. Mogą obejmować nocleg, trwać ponad 24 godziny oraz przewidywać zmianę miejsca pobytu.

Zobacz tez: Zakładam firmę

Rejestracja w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych

Po uzyskaniu statusu przedsiębiorcy kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych prowadzonej przez marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę przedsiębiorcy.

Wniosek musi zawierać:

  • firmę przedsiębiorcy, jego siedzibę i adres, a w przypadku gdy przedsiębiorca jest osobą fizyczną – adres zamieszkania;
  • numer identyfikacji podatkowej (NIP);
  • określenie przedmiotu działalności;
  • określenie zasięgu terytorialnego wykonywanej działalności (obszar kraju, kraje europejskie lub kraje pozaeuropejskie);
  • wskazanie głównego miejsca wykonywania działalności;
  • oświadczenie o zgodności z prawdą danych zawartych we wniosku.

Pierwszym z obowiązków ustawowych przyszłego organizatora turystyki jest zawarcie umowy gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub umowy ubezpieczenia na rzecz klientów. Umowa zawierana jest w celu zapewnienia klientom zabezpieczenia na wypadek niewypłacalności przedsiębiorcy. Alternatywą dla zawarcia umów jest przyjmowanie wpłat klientów wyłącznie na rachunek powierniczy. W takim wypadku do wniosku należy załączyć oświadczenie:

„Oświadczam, że imprezy turystyczne będę świadczył wyłącznie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a wszelkie wpłaty klientów tytułem wynagrodzenia za wykonane usługi będę przyjmował wyłącznie na rachunek powierniczy.”

W sytuacja podpisania powyżej wskazanych umów należy również załączyć do wniosku ich oryginały.

Decyzję w sprawie wpisu do rejestru wydaje marszałek województwa. Przysługuje od niej odwołanie do ministra sportu i turystyki za pośrednictwem organu pierwszej instancji.

Dokonanie wpisu do Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych jest czynnością urzędową, od której obowiązkowo trzeba uiścić opłatę skarbową w wysokości 514 zł. W związku z tym, dowód dokonania tej opłaty należy załączyć do wniosku.

Zobacz serwis: Ubezpieczenia turystyczne

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Dybka

Aplikant adwokacki, specjalista w dziedzinie prawa nieruchomości, prawa budowlanego oraz podatkowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK