| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r.

Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r.

Już od stycznia 2016 r. banki oraz firmy pożyczkowe mają obowiązek uczestniczyć w mediacji, jeżeli zażąda tego klient.

Nowe obowiązki na instytucje finansowe nałożyła ustawa o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym. Większość jej przepisów - w tym m.in. powołanie Rzecznika Finansowego, który zastąpił dotychczasowego Rzecznika Ubezpieczonych, oraz ostrzejsze wymogi dotyczące procesu reklamacyjnego - weszło w życie 10 października. Od 1 stycznia 2016 r. zaczną też działać nowe regulacje związane z prowadzeniem mediacji przez Rzecznika.

"To novum. Do tej pory nie było takiej możliwości, dlatego, że jeśli nawet klient poprosił o mediację przed Sądem Polubownym, działającym przy Rzeczniku Ubezpieczonych, druga strona tj. zakład ubezpieczeń, mógł bez uzasadnienia odmówić w niej udziału. Ubezpieczyciele najczęściej mówili: +nie+, więc przeprowadzone postępowania przed takim Sądem, można było policzyć na palcach jednej ręki. Od 1 stycznia 2016 r. instytucje finansowe nie będą miały już wyboru i na wezwanie klienta będą musiały przystąpić do mediacji" - powiedziała PAP Wiktorow.

Ten szczególny, bo obowiązkowy rodzaj mediacji organizowany przez Rzecznika Finansowego jest z założenia tańszym i prostszym postępowaniem niż przed sądem powszechnym, do którego do tej pory przeważnie odwoływali się klienci niezadowoleni z usług instytucji finansowych.

Zobacz serwis: Finanse

"Opłata, którą wnosi na rachunek Rzecznika wnioskodawca, wynosi zaledwie 50 zł. Po czym prawnicy Biura dokonują analizy prawnej stanu faktycznego przedstawionego we wniosku klienta. Kolejnym krokiem jest zapoznanie wskazanej we wniosku instytucji finansowej z roszczeniem klienta oraz przedstawienie stronom postępowania właściwych w sprawie przepisów prawa, wraz z propozycją zakończenia sporu. Klient ma więc zagwarantowaną w tym postępowaniu pomoc prawną, zatem nie musi korzystać z dodatkowej pomocy prawnika" - tłumaczyła Aleksandra Wiktorow.

Jak mówiła Rzecznik, sama mediacja może zostać przeprowadzona podczas osobistego spotkania stron, ale także drogą mailową lub pocztową.

"Jeśli obie strony dojdą do porozumienia, to świetnie. Jeśli nie, Rzecznik sporządza opinię, w której zawiera ocenę prawną stanu faktycznego w danej sprawie. Dodatkowo, z każdego postępowania mediacyjnego sporządzany jest protokół, w którym przedstawia się informacje dotyczące czasu i miejsca jego przeprowadzenia, zamieszcza dane osobowe stron, przedmiot sporu, propozycje jego zakończenia oraz informacje o sposobie zakończenia sporu" - mówiła Wiktorow. Podkreśliła, że w sytuacji gdy, nieusatysfakcjonowany rezultatem postępowania mediacyjnego, klient zdecyduje się na dalsze prowadzenie sporu, tym razem przed sądem powszechnym, protokół wraz z dołączoną opinią z postępowania mediacyjnego może służyć pomocą, ponieważ ma wagę dokumentu urzędowego.

Aktualizacja: 30.12.2015

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r. /fot. Fotolia
Mediacja z bankiem konieczna od 2016 r. /fot. Fotolia

Wersja PREMIUM Kodeks Pracy 2016169.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bridgestone

To czołowy światowy producent opon do samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, motocykli, maszyn rolniczych, samolotów oraz maszyn do robót ziemnych, a także dostawca rozwiązań w zakresie bieżnikowania Bandag dla samochodów ciężarowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »