| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Administracja bardziej przyjazna - ruszył program "Obywatel"

Administracja bardziej przyjazna - ruszył program "Obywatel"

Ruszył projekt "Obywatel", który ma ułatwić załatwienie wielu spraw urzędowych poprzez wprowadzenie specjalnej infolinii, gdzie urzędnicy podpowiedzą jak załatwić każdą sprawę. Ponadto w ramach projektu przygotowano przewodnik, w którym zawarte są wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe.

O bardzo poważnych procedurach można mówić bardzo przyjaznym językiem – przekonywała premier Ewa Kopacz podczas prezentacji projektu „Obywatel”. Szefowa rządu podkreślała, że administracja powinna ułatwiać obywatelom załatwianie wszystkich spraw oraz komunikować się z nimi w sposób jasny i zrozumiały.

Nie dziwię się, że obywatele nie rozumieją niekiedy tego urzędniczego żargonu – powiedziała premier. Dodała przy tym, że jako wieloletnia posłanka sama ma czasem problem z językiem używanym w administracji. Urzędnicy to zwyczajni ludzie. Oni jak przychodzą do domu i siadają do stołu z najbliższymi nie mówią „w dniu dzisiejszym”. Mówią „dzisiaj – podkreślała Ewa Kopacz. Polskie urzędy potrzebują zmian, a projekt „Obywatel” to pierwszy krok na tej drodze.

Zobacz: Powstanie jeden serwis z e-administracją

Urząd bliżej obywatela

Projekt Obywatel składa się z trzech elementów: podręcznika - rekomendacji dotyczących komunikowania się administracji z obywatelem, portalu www.obywatel.gov.pl i telefonicznej „Informacji dla Obywatela”, gdzie dzwoniąc pod numer 222 500 115, każdy może zapytać o procedury urzędowe i zgłosić swoje uwagi. Prace nad „Obywatelem” wsparły Ministerstwo Spraw Wewnętrznych oraz Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji.

www.obywatel.gov.pl – urzędowe informacje w jednym miejscu

Na stronie www.obywatel.gov.pl znajdują się opisy najpopularniejszych 101 usług, jakie administracja świadczy dla obywateli. Informacje o tym jak załatwić sprawę w poszczególnych urzędach są dostępne w jednym miejscu. Procedury są opisane zrozumiałym językiem. Internauci mogą szybko sprawdzić m.in. jak wyrobić paszport, Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), ile to kosztuje i jakie dokumenty trzeba wypełnić. Zawartość strony będzie stale poszerzana i aktualizowana.

Zobacz też: Zmiany w pracy administracji

Telefoniczna Informacja dla Obywatela

To rozwiązanie dla tych, którzy nie korzystają z Internetu. Dzwoniąc pod numery telefonu „Informacji dla Obywatela” dowiemy się, gdzie załatwić swoją sprawę. Możemy też zgłaszać swoje uwagi i pytać o procedury urzędowe. System działa na poziomie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Infolinia centralna 222 500 115, czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-16.00.

Zobacz: Materiały i dokumenty urzędowe a prawo autorskie

Koniec z urzędową nowomową – podręcznik komunikacji przyjaznej obywatelom

Kancelaria Premiera przygotowała dwie publikacje, które zawierają wskazówki m.in. jak pisać pisma urzędowe prostym językiem. Przewodnik trafi do wszystkich dyrektorów generalnych i będzie promowany wśród urzędników w całej Polsce.

Zobacz: Czy dokumenty urzędowe są chronione prawem autorskim?

Źródło: premier.gov.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

RynekPierwotny.pl

Portal internetowy poświęcony nowym nieruchomościom

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK