| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

"Ponadto zauważamy, że przedsiębiorcy zajmujący się telemarketingiem nie uzyskują wcześniej zgód klientów na kontakt telefoniczny. A tego wymagają naszym zdaniem przepisy. Telemarketerzy, bez uprzedniej zgody konsumenta, dzwonią i zapraszają na pokazy, podczas których sprzedawane są różne produkty. To naszym zdaniem naruszenie przepisów. Prowadzimy postępowanie w tej sprawie" - dodała Dorota Karczewska.

Przedstawienie oferty handlowej telefonicznie

UOKiK wszczął np. postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi działania spółki Philipiak Polska, oferującej naczynia do gotowania. Według Urzędu konsumenci otrzymywali od tej spółki telefoniczne zaproszenia na pokazy naczyń do gotowania, choć wcześniej nie zgadzali się na kontakt telefoniczny w celach marketingowych. Zaś każdy przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych podejmuje działania marketingowe, musi zatem być gotowy do udowodnienia, że uzyskał uprzednio taką zgodę, gdyż w przeciwnym wypadku naraża się na odpowiedzialność odszkodowawczą i administracyjną.

Zobacz również: Upadłość konsumencka po nowelizacji

Jednym z głównych celów nowelizacji było właśnie wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów. Klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Nie można już także zawierać umów tylko przez telefon. Jeśli przedsiębiorca w trakcie rozmowy telefonicznej proponuje zawarcie umowy, musi potwierdzić jej treść na papierze lub innym trwałym nośniku, np. poprzez e-mail. Dopiero po złożeniu przez klienta oświadczenia - na papierze lub innym trwałym nośniku - umowa zostanie skutecznie zawarta. (PAP)

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Horyzonty®-Szkolenia dla Biznesu

Szkolenia dla Biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »