| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Dalsza informatyzacja ksiąg wieczystych

Dalsza informatyzacja ksiąg wieczystych

Projekt zmian w kodeksie postępowania cywilnego przewiduje dalszą informatyzację ksiąg wieczystych. 5 listopada sejmowa komisja do spraw kodyfikacji jednogłośnie zaakceptowała projekt.

W projekcie chodzi o to, żeby elektroniczna forma inicjowania postępowania wieczystoksięgowego była obowiązkowa dla notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych (jako organów egzekucyjnych).

Resort sprawiedliwości, który przygotował te propozycje, liczy na to, że jeśli wnioski o wpis do księgi wieczystej lub o jej założenie będą składane drogą informatyczną, to takie elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe (e.p.w.) pozwoli szybciej załatwić sprawę i zwiększy bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami, utrudniając np. wielokrotną sprzedaż tej samej nieruchomości.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Księgi wieczyste dostępne w internecie

"To bardzo istotne zagadnienie. Poprzez niezwłoczne zamieszczenie informacji o nabyciu nieruchomości w systemie informatycznym zabezpieczony zostanie interes nabywców" - powiedział sprawozdawca projektu Borys Budka (PO). Po wprowadzeniu przez komisję kilkunastu redakcyjnych i legislacyjnych poprawek projekt trafi teraz do drugiego czytania w Sejmie.

W nowelizacji przyjęto jako zasadę, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej nie będzie się dołączać dokumentów w postaci elektronicznej, bo większość dokumentów będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w postaci papierowej. Wyjątkiem od tej zasady ma być sytuacja, gdy dokumenty stanowiące podstawę będą pierwotnie w formie elektronicznej - wtedy ma się je załączać.

Składający wniosek będzie musiał posiadać konto użytkownika w systemie teleinformatycznym obsługującym e.p.w. System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe będzie weryfikować dane identyfikacyjne notariusza i komornika, a także naczelnika urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie pozwoli sądowi na stwierdzenie, czy osoby te posiadają uprawnienia.

Naczelnik skarbówki, notariusz i komornik sądowy mają podpisywać składane przez siebie pisma procesowe w e.p.w. używając bezpiecznego podpisu, weryfikowanego ważnym certyfikatem. Szczegóły zakładania kont, ich obsługi i trybu zakładania konta w systemie określi rozporządzenie ministra sprawiedliwości.

W projekcie zaproponowano też wiele zmian w K.p.c., które mają usprawnić postępowanie w sprawach z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, wprowadzając tam m.in. przepis umożliwiający pracodawcom i organom rentowym, niemającym statusu osoby prawnej lub przedsiębiorcy, udzielenie pełnomocnictwa procesowego pracownikom niebędącym radcami prawnymi. Chodzi m.in. o Zakład Emerytalno-Rentowy MSW czy Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.

Zmiany w zasadach składania wniosków o wpis do księgi wieczystej

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »