| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Łatwiejszy proces ogłoszenia upadłości konsumenckiej

Upadłość konsumencka powoli staje się martwą instytucją, co rodzi konieczność zmiany przepisów na łagodniejsze. Takie zmiany budzą jednak wątpliwości, czy nie spowodują nadużyć tej formy upadłości przez nieuczciwych kontrahentów.

W Sejmie trwają prace nad nowelizacją ustawy - prawo upadłościowe i naprawcze dotyczące tzw. upadłości konsumenckiej. Zmierza ona do odformalizowania całego postępowania i zwiększenia skuteczności zgłaszanych wniosków, tak aby osoby, które w sposób niezawiniony popadły w spiralę zadłużenia miały realną szansę na ogłoszenie upadłości konsumenckiej.

- Cel projektu, jakim jest redukcja barier w dostępie do oddłużania i spowodowanie, by upadłość konsumencka przestała być instytucją martwą należy ocenić pozytywnie. Tym niemniej, koniecznym jest równoważenie z jednej strony interesów i potrzeb dłużników, z drugiej zaś konstytucyjnie chronionych praw majątkowych wierzycieli - mówi Bartosz Wyżykowski, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Zapisz się na nasz newsletter

W uzasadnieniu do projektu podkreśla się, że mimo złagodzenia przesłanek ogłoszenia upadłości, zachowane zostaje podstawowe założenie przepisów o upadłości konsumenckiej, polegające na zapobieganiu lekkomyślnemu zadłużaniu się przez dłużników, liczących na łatwe i szybkie uniknięcie odpowiedzialności dzięki ogłoszeniu upadłości. Jednak nie do końca tak jest, skoro wniosek o ogłoszenie upadłości oddalany będzie co do zasady tylko jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności - umyślnie lub w skutek rażącego niedbalstwa. Literalna wykładnia takiego zapisu prowadzi do wniosku, że w tych wszystkich wypadkach, w których zadłużenie wynikać będzie z lekkomyślności konsumenta lub niedochowania przez niego należytej staranności, ogłaszana będzie upadłość konsumencka. Pewne obawy budzi więc, czy - co do zasady słuszne - złagodzenie przesłanek upadłościowych, nie idzie zbyt daleko i nie spowoduje ryzyka nadużywania „upadłości konsumenckiej" przez nieuczciwych kontrahentów.

- Ogromne znaczenie w tym zakresie, będzie miało orzecznictwo sądów powszechnych, które w konkretnych sprawach będą musiały oceniać i decydować, czy zachowanie dłużnika-konsumenta zasługuje na uwzględnienie wniosku o ogłoszenie upadłości, czy też nie. Z punktu widzenia przedsiębiorców ważnym będzie, aby lina orzecznicza sądów była jednolita, co ułatwi szacowanie ryzyka związanego z możliwością ogłoszenia upadłości i ewentualnego umorzenia należności wobec dłużników - dodaje Bartosz Wyżykowski.

Stosowanie procedur uproszczonych - nowe wytyczne

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Olszewski

Elektrofarm

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »