| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Przedsiębiorcy a eurowybory - raport

Przedsiębiorcy a eurowybory - raport

Prawie 80 proc. przedsiębiorców nie ma poczucia, by europosłowie kończący obecną kadencję reprezentowali i bronili ich biznesowych racji w Brukseli – wynika z najnowszego sondażu Instytutu Keralla Research, który przeprowadził badanie wśród mikro, małych i średnich firm w Polsce.

- Dodatkowo ponad 83 proc. small biznesu uważa, że eurodeputowani nie komunikują swoich działań, nie informują o projektach, ustawach, które mogą ich dotyczyć i nie prowadzą dialogu z przedsiębiorcami. Jak mówili badani przedsiębiorcy, europosłowie aktywizują się dopiero przed kolejnymi wyborami szukając poparcia – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynków Keralla Research.

A czego przedsiębiorcy najczęściej oczekują od europosłów? Działań prowadzących do upraszczania przepisów oraz procedur unijnych i ich stabilności oraz ujednolicania przepisów prawnych i podatkowych na poziomie UE i Polska.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

EUROPOSŁOWIE 7 KADENCJI – CZY SKUTECZNIE REPREZENTOWALI SMALL BIZNES?

W ocenie 78,6 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców eurodeputowani nie bronili interesów krajowego small biznesu, w tej grupie większość, bo 54,3 proc. jest tego zdecydowanie pewna, a kolejne 24,3 proc. uważa, że posłowie „raczej nie bronili  interesów MŚP”.

O skuteczności europosłów było przekonanych zaledwie 0,3 proc. badanych oraz 4,3 proc. wskazujących, że raczej występowali oni w imieniu MŚP. Warto odnotować, że sporo, bo ponad 16 proc. ankietowanych wybrało odpowiedź „nie wiem, trudno powiedzieć”.

Wsparcie w starcie - do 70 tys. zł pożyczki na start biznesu

EUROPOSŁOWIE 8 KADENCJI – CZY PRZEDSIĘBIORCY MŚP MAJĄ OCZEKIWANIA WOBEC NOWYCH EUROPOSŁÓW?

Co drugi przedsiębiorca (50,3 proc.), pomimo faktu, że nie czuje się, szczególnie reprezentowany przez europosłów, ma konkretne oczekiwania wobec nowych eurodeputowanych, którzy zostaną wybrani.

Żadnych oczekiwań dotyczących regulacji bądź zmian, o które należy dbać na szczeblu unijnym przez kolejne pięć lat, nie ma ponad 1/3 ankietowanych przedsiębiorców (33,8 proc.). - Nie brakowało tu argumentów wskazujących na bezsilność i marginalną rolę naszych posłów na arenie międzynarodowej, którzy, jak mówili przedsiębiorcy, „i tak niewiele mogą” bądź „nie mają wystarczających kompetencji”, zatem w ocenie small biznesu kierowanie postulatów o charakterze gospodarczym pod ich adresem nie ma większego sensu – dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research. – Wskazywano również, że trudno kierować oczekiwana pod adresem celebrytów szykujących się do Europarlamentu. W grupie rozczarowanych pojawiały się też argumenty, że formułowanie wobec naszych reprezentantów oczekiwań, jest bezcelowe, gdyż – co podkreślano – wielu z nich „idzie tam głównie dla pieniędzy, a nie po to, by coś załatwić dla kraju czy small biznesu”.

Nowe wzory deklaracji PCC-3 i informacji PCC-3/A

Ponad 15% ankietowanych „nie wie” czy są regulacje i zmiany, o które nasi reprezentanci w UE powinni aktywnie zabiegać.

JAKIE POSTULATY MIKRO, MALI I ŚREDNI PRZEDSIĘBIORCY KIERUJĄ DO PRZYSZŁYCH EUROPOSŁÓW?

Przedsiębiorcom przede wszystkim zależy na upraszczaniu przepisów i procedur unijnych oraz na ich stabilności. Ponad 11 proc. MŚP wymienia właśnie ten postulat, jako podstawowe zadanie dla przyszłych europosłów, podkreślając jednocześnie, że to właśnie mikro, małe i średnie firmy mają najwięcej trudności w dostosowaniu się do nowych zmian i regulacji wynikających z naszej przynależności do UE.

Równie często wymieniany postulat (9,3 proc.) to prace nad ujednolicaniem przepisów prawnych i podatkowych na poziomie UE i Polska, co badani rozwijali wskazując na oczekiwaną likwidację przywilejów poszczególnych branż, które stawiają nasz rodzimy small biznes w gorszej pozycji (wskazywane, jako przykład były między innymi lepsze, zdaniem badanych, regulacje prawno-podatkowe dla firm transportowych w krajach unii, niż u nas, dopłaty i preferencje dla rolników unijnych, na które nasi rolnicy liczyć nie mogą). W zbliżonej tonacji wypowiadali się przedsiębiorcy, którzy bardzo korzystne warunki podatkowe dla zachodnich koncernów wchodzących na nasz rynek traktują, jako ewidentny przykład preferencji i przywilejów, na jakie żaden mały czy średni przedsiębiorca dający zatrudnienie nawet stu pracownikom liczyć nie może (2,8 proc. postuluje, więc działania chroniące nasz small biznes przez skutkami takich preferencji, jakie otrzymują korporacje).

Zmiany w zakładaniu spółek - spółka z o.o. za złotówkę

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

TRILUX Polska Sp. z o. o.

ekspert z zakresu BHP

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »