REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy a eurowybory - raport

REKLAMA

Prawie 80 proc. przedsiębiorców nie ma poczucia, by europosłowie kończący obecną kadencję reprezentowali i bronili ich biznesowych racji w Brukseli – wynika z najnowszego sondażu Instytutu Keralla Research, który przeprowadził badanie wśród mikro, małych i średnich firm w Polsce.

- Dodatkowo ponad 83 proc. small biznesu uważa, że eurodeputowani nie komunikują swoich działań, nie informują o projektach, ustawach, które mogą ich dotyczyć i nie prowadzą dialogu z przedsiębiorcami. Jak mówili badani przedsiębiorcy, europosłowie aktywizują się dopiero przed kolejnymi wyborami szukając poparcia – mówi Izabella Młynarczyk, analityk rynków Keralla Research.

REKLAMA

A czego przedsiębiorcy najczęściej oczekują od europosłów? Działań prowadzących do upraszczania przepisów oraz procedur unijnych i ich stabilności oraz ujednolicania przepisów prawnych i podatkowych na poziomie UE i Polska.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

EUROPOSŁOWIE 7 KADENCJI – CZY SKUTECZNIE REPREZENTOWALI SMALL BIZNES?

REKLAMA

W ocenie 78,6 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorców eurodeputowani nie bronili interesów krajowego small biznesu, w tej grupie większość, bo 54,3 proc. jest tego zdecydowanie pewna, a kolejne 24,3 proc. uważa, że posłowie „raczej nie bronili  interesów MŚP”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O skuteczności europosłów było przekonanych zaledwie 0,3 proc. badanych oraz 4,3 proc. wskazujących, że raczej występowali oni w imieniu MŚP. Warto odnotować, że sporo, bo ponad 16 proc. ankietowanych wybrało odpowiedź „nie wiem, trudno powiedzieć”.

Wsparcie w starcie - do 70 tys. zł pożyczki na start biznesu

EUROPOSŁOWIE 8 KADENCJI – CZY PRZEDSIĘBIORCY MŚP MAJĄ OCZEKIWANIA WOBEC NOWYCH EUROPOSŁÓW?

Co drugi przedsiębiorca (50,3 proc.), pomimo faktu, że nie czuje się, szczególnie reprezentowany przez europosłów, ma konkretne oczekiwania wobec nowych eurodeputowanych, którzy zostaną wybrani.

Żadnych oczekiwań dotyczących regulacji bądź zmian, o które należy dbać na szczeblu unijnym przez kolejne pięć lat, nie ma ponad 1/3 ankietowanych przedsiębiorców (33,8 proc.). - Nie brakowało tu argumentów wskazujących na bezsilność i marginalną rolę naszych posłów na arenie międzynarodowej, którzy, jak mówili przedsiębiorcy, „i tak niewiele mogą” bądź „nie mają wystarczających kompetencji”, zatem w ocenie small biznesu kierowanie postulatów o charakterze gospodarczym pod ich adresem nie ma większego sensu – dodaje Izabella Młynarczyk z Keralla Research. – Wskazywano również, że trudno kierować oczekiwana pod adresem celebrytów szykujących się do Europarlamentu. W grupie rozczarowanych pojawiały się też argumenty, że formułowanie wobec naszych reprezentantów oczekiwań, jest bezcelowe, gdyż – co podkreślano – wielu z nich „idzie tam głównie dla pieniędzy, a nie po to, by coś załatwić dla kraju czy small biznesu”.

Nowe wzory deklaracji PCC-3 i informacji PCC-3/A

Ponad 15% ankietowanych „nie wie” czy są regulacje i zmiany, o które nasi reprezentanci w UE powinni aktywnie zabiegać.

JAKIE POSTULATY MIKRO, MALI I ŚREDNI PRZEDSIĘBIORCY KIERUJĄ DO PRZYSZŁYCH EUROPOSŁÓW?

REKLAMA

Przedsiębiorcom przede wszystkim zależy na upraszczaniu przepisów i procedur unijnych oraz na ich stabilności. Ponad 11 proc. MŚP wymienia właśnie ten postulat, jako podstawowe zadanie dla przyszłych europosłów, podkreślając jednocześnie, że to właśnie mikro, małe i średnie firmy mają najwięcej trudności w dostosowaniu się do nowych zmian i regulacji wynikających z naszej przynależności do UE.

Równie często wymieniany postulat (9,3 proc.) to prace nad ujednolicaniem przepisów prawnych i podatkowych na poziomie UE i Polska, co badani rozwijali wskazując na oczekiwaną likwidację przywilejów poszczególnych branż, które stawiają nasz rodzimy small biznes w gorszej pozycji (wskazywane, jako przykład były między innymi lepsze, zdaniem badanych, regulacje prawno-podatkowe dla firm transportowych w krajach unii, niż u nas, dopłaty i preferencje dla rolników unijnych, na które nasi rolnicy liczyć nie mogą). W zbliżonej tonacji wypowiadali się przedsiębiorcy, którzy bardzo korzystne warunki podatkowe dla zachodnich koncernów wchodzących na nasz rynek traktują, jako ewidentny przykład preferencji i przywilejów, na jakie żaden mały czy średni przedsiębiorca dający zatrudnienie nawet stu pracownikom liczyć nie może (2,8 proc. postuluje, więc działania chroniące nasz small biznes przez skutkami takich preferencji, jakie otrzymują korporacje).

Zmiany w zakładaniu spółek - spółka z o.o. za złotówkę


W ocenie 8,6 proc. ankietowanych, polscy europosłowie powinni też aktywniej walczyć o uproszczenia procedur w przypadku starań o finansowanie zewnętrzne kierowane do MŚP. - Często podały tu głosy, że procedury i generalny dostęp do unijnych środków są tak czasochłonne i skomplikowane, że kończą się rezygnacją zainteresowanych. Badani sugerowali, że to, czego brak w dzisiejszej polityce dotowania, to właśnie ulgowego traktowania przedsiębiorców rzeczywiście najmniejszych – czytamy w raporcie Keralla Research.

Pokrewnym postulatem jest oczekiwanie 3,3 proc. badanych, by aktywniej działać także na poziomie Brukseli nad poszerzaniem rynków zbytu dla eksportujących firm sektora MŚP. Skuteczne wejście na rynki zagraniczne to wciąż dla wielu duże wyzwanie. Badani wskazują, że w tym zakresie wciąż są w dużym stopniu zdani sami na siebie, a europosłowie skupiają się w ich ocenie na ułatwianiu biznesu i „wychodzeniu na zewnątrz” największym krajowym przedsiębiorcom, bagatelizując rolę firm małych i średnich.

Zmiany w działaniu Specjalnych Stref Ekonomicznych

Wśród „innych oczekiwań” badani formułowali konkretne propozycje zmian i regulacji, które postrzegają, jako pożądane i ułatwiające prowadzenie biznesu przez MŚP. Według 25,8 proc. badanych nowi europarlamentarzyści powinni się skupić m.in. na tym, aby: zapewnić informację o tym, co będzie regulowane w danej branży, w jakim kierunku będą zmiany, nie zaskakiwać regulacjami i prowadzić komunikację z biznesem, konsultować i uwzględniać też jego postulaty (np. wobec zakładów pracy chronionej, w lipcu mają wejść przepisy nowe unijne, a zbyt mało jest informacji, jak będą wyglądały przepisy, co rodzi niepewność biznesu), zapewnić gospodarce bezpieczeństwo energetyczne, walczyć o obniżenie limitów CO2, walczyć o obniżanie cen transportu (m.in. niższych opłat za autostrady w UE), walczyć o zmianę przepisów dotyczących produkcji i obrotu paszami na korzystniejsze dla polskich firm MŚP, itd.

Jak uzyskać środki na własną działalność gospodarczą?

Autor: Izabella Młynarczyk, analityk rynków Instytutu Keralla Research. Pierwszej w Polsce agencji badań business to business.

METODOLOGIA BADANIA, PRÓBA, RESPONDENCI

  • Próba: uczestnicy badania to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, losowane z bazy danych GUS oraz branżowych zestawień bazodanowych. Próba jest ogólnopolska, reprezentatywna, wynosi N = 600. Błąd pomiaru +-4 proc., poziom ufności 95 proc. Próba oddaje strukturę firm MŚP; badanie uwzględnia reprezentację firm mikro - zatrudniających do 9 osób.
  • W badaniu biorą udział wyłącznie firmy prywatne, prowadzące aktywną działalność zarobkową.
  • Respondent: osoba odpowiedzialna lub współodpowiedzialna za zarządzanie firmą. Najczęściej właściciel, współwłaściciel firmy, dyrektor zarządzający, wspólnik, prezes, wiceprezes, członek zarządu, dyrektor finansowy, główny księgowy. Jeden respondent - reprezentował jedną firmę.
  • Technika: wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo (CATI).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Keralla Research

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA