| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Zmiany w delegowaniu pracowników nie zaszkodzą firmom

Zmiany w delegowaniu pracowników nie zaszkodzą firmom

Parlament Europejski przyjął nową dyrektywę dotyczącą delegowania pracowników. Nowe przepisy mają poprawić ochronę praw pracowników, uregulować środki kontroli w firmach delegujących do pracy oraz wprowadzić zmiany w sektorze budownictwa, czyli tzw. odpowiedzialność solidarną wykonawców.

Delegowanie pracowników jest wprowadzone po to, by realizować najbardziej fundamentalny filar rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, jakim jest swoboda przepływu usług. Dzięki niemu polski pracodawca, który ma do wykonania zlecenie np. na terenie Francji może wysłać swoich pracowników tymczasowo do pracy i nie musi ich zgłaszać do ubezpieczeń społecznych we Francji. Jest to rozwiązanie korzystne dla pracowników, którzy pracując u jednego pracodawcy, ale wykonując pracę w różnych państwach członkowskich, przez cały czas są ubezpieczeni w tym samym państwie. W przeciwnym wypadku podlegaliby ubezpieczeniu w różnych państwach na krótkie okresy czasu. Byłoby to przyczyną wielu komplikacji zarówno dla samych pracowników, jak i dla pracodawcy i samych instytucji zabezpieczenia społecznego.

Polskie przedsiębiorstwa usługowe bardzo szybko wyrosły na lidera w transgranicznym świadczeniu usług w Europie. Szacuje się, że w całej Unii pracuje ok. 1 milion pracowników delegowanych, z czego co najmniej 230 tysięcy delegowanych jest przez polskie przedsiębiorstwa. To daje nam pierwsze miejsce. Na drugim i trzecim miejscu są Francja (220 tys.) i Niemcy (200 tys.) Polskie usługi to jedna z niewielu przewag konkurencyjnych polskiej gospodarki w UE.

W krajach Europy Zachodniej firmy delegujące często oskarża się o dumping socjalny (zaniżanie ceny przez zaniżone standardy socjalne dot. warunków pracy, wynagrodzenia i składek na ubezpieczenia społeczne) - są to często zarzuty polityczne propagujące i utrwalające szkodliwe stereotypy. W rzeczywistości zachodni kontrahenci decydują się na współpracę z polskimi firmami usługowymi, ponieważ polscy pracownicy są świetnie wykwalifikowani, doświadczeni i mają bardzo wysoką motywację do pracy. Nie bez znaczenia jest fakt, że polskie usługi mają konkurencyjne ceny, ale twierdzenie, że Polacy wygrywają wyłącznie ceną jest szkodliwym stereotypem. Przedsiębiorcy wielokrotnie wypowiadali się, że zachodni partnerzy często gotowi są płacić im więcej, niż lokalnym firmom, ponieważ Polacy oferują wyższą jakość i potrafią elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby.

Podróż służbową można rozliczyć w kosztach firmowych

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Bundz

Opiekun Klienta SOHOfinance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »