REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy mikrofirmy radzą sobie w kryzysie?

REKLAMA

Polskie mikrofirmy są przygotowane na kryzys, wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy przy współudziale Microfinance Centre oraz TNS Polska. Zdecydowana większość drobnych przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z powagi zjawiska i jego ewentualnego, negatywnego wpływu na prowadzoną działalność. Większość wdrożyła procedury antykryzysowe szybko dostosowując się do zmian rynkowych.

Mikrofirmy w czasach kryzysu

REKLAMA


Z naszych badań można wyciągnąć zasadniczy wniosek, mówi Tomasz Pol, Dyrektor Pionu Zarządzania Produktami w Citi Handlowy, odpowiedzialny m.in. za rozwój oferty dla mikroprzedsiębiorców i klientów Citigold, a także członek kapituły Konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku 2013. Polski mikroprzedsiębiorca to osoba zorientowana w trendach ekonomicznych, doskonale znająca rynek i otoczenie własnego przedsiębiorstwa, a także świadoma niebezpieczeństw, jakie mogą mu grozić.

REKLAMA


Ponad połowa ankietowanych przyznaje, że kryzys wpłynął negatywnie na funkcjonowanie ich firmy przede wszystkim w kontekście spadku obrotów i liczby klientów. Jednak, co ważne, trzy czwarte podjęło od początku 2012 r. zdecydowane działania antykryzysowe, a co drugi planuje przeprowadzić je do końca 2013 r. Pocieszający wydaje się być fakt, że: znacząca większość badanych uważa, że „gorzej już nie będzie”, a sytuacja ich firm na koniec 2013 pozostanie analogiczna do tej ze schyłku 2012 lub zmieni się na lepsze, dodaje.


Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA


Segment mikrofirm jest wyjątkowo zróżnicowany i można w nim zaobserwować odmienne postawy związane z kryzysem ekonomicznym. Największa liczba firm (27%) nastawiona jest na szanse rynkowe i częściej niż inni poszukuje ich w ekspansji geograficznej. Są to przedsiębiorstwa relatywnie młode, w dobrej kondycji i bardzo dynamiczne. Do kryzysów podchodzą w sposób proaktywny: działają w momencie ich wystąpienia. Niemal równie liczną grupą są firmy nastawione tylko i wyłącznie na przetrwanie, których celem jest utrzymanie się na rynku. Aż 18% miało w przeszłości doświadczenia związane z prowadzeniem innych działalności gospodarczych, stąd też częściej niż pozostali upatrują w tym swojej szansy. Podobnie jak firmy nastawione na utrzymanie status quo (co piąty badany) nie podejmują żadnych działań antykryzysowych. Zupełnie inną filozofię wyznają przedsiębiorstwa (17%) nastawione na relacje, które kładą nacisk na utrzymywanie dobrych stosunków z różnymi grupami interesariuszy. Podobnie jak te, skoncentrowane na szansach rynkowych uważają, że sytuacja ich firmy się poprawi, jednak w przeciwieństwie do nich zawczasu starają się przygotować do wystąpienia kryzysu.

 
Obecna faza kryzysu znacznie bardziej daje się we znaki przedsiębiorcom niż poprzednia (z lat 2009 - 2010), dominuje przeświadczenie, że jest ona równie lub nawet o wiele bardziej groźna. Najmniej obawiają się jej firmy produkcyjne, a najbardziej handlowe. Dla większości ankietowanych firm kryzys jest zjawiskiem realnym, a tylko 2% twierdzi, że nie istnieje. Z badań wynika, że im większa firma tym bardziej skłonne są one do podejmowania środków zaradczych: co druga planuje działania jeszcze przed pojawieniem się kryzysu lub też reaguje natychmiastowo w momencie jego wystąpienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Zobacz: Skrócenie oczekiwania na REGON i NIP

 
Jak poznać, że to już kryzys? Według badanych właścicieli firm, uznających kryzys za zjawisko całkowicie realne, najczęściej przejawia się on spadkiem obrotów i liczby klientów. Zauważyły to w szczególności firmy zajmujące się handlem, w mniejszym stopniu te, podstawą działalności których jest produkcja, a w najmniejszym stopniu przedsiębiorstwa usługowe.

 
Jakie działania podejmują firmy by przeciwdziałać kryzysowi? Według badania, skupiają się one przede wszystkim na ograniczeniu kosztów ogólnych (61%) w tym m.in. usług telekomunikacyjnych lub zmianie warunków lokalowych. 26 % działań związanych jest z pracownikami, jednak tylko 13% z nich dotyczy zwolnień. Prawie połowa firm podejmujących działania antykryzysowe wdraża je głównie w obszarze zmian produktowych. Przejawia się to we wprowadzaniu nowych usług bądź produktów, a także obniżce cen. Zmiany w mniejszym stopniu dotyczą marketingu oraz procesów firmy.


Zobacz: E-faktury - Polacy nadal niechętni


Najciekawsze dane:

 
- 84% firm sądzi, że kryzys jest realny,

- 66% respondentów deklaruje ponadto, że ma wpływ na funkcjonowanie ich firm;  z tej liczby 46% zauważa spadek obrotów (oraz zysków) oraz mniejszą liczbę klientów (27%),

- w ocenie większości mikroprzedsiębiorstw (67%), obecna fala kryzysu jest podobna to poprzedniej albo nawet jeszcze groźniejsza,

- segmentacja przedsiębiorstw: nastawieni na szanse rynkowe 27%, nastawieni na przetrwanie 26 %,nastawieni na utrzymanie obecnej pozycji 22%, nastawieni na relacje 17%,

- firmy które dążą do umocnienia swojej pozycji są bardziej skoncentrowane na podnoszeniu poziomu obrotów i zysków (83% vs 77%), zwiększaniu udziałów (73% vs 64%) oraz na wprowadzaniu nowych produktów/usług (53% vs 34%)

- wpływ kryzysu jest rozpatrywany głównie w wymiarach negatywnych (spadek obrotów czy mniejsza liczba klientów),

- dominuje przeświadczenie, że obecna fala kryzysu jest równie groźna (23%), lub groźniejsza niż poprzednia (37%).

 
Badanie „Sposoby radzenia sobie z kryzysem w mikrofirmach” zostało przeprowadzone przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy przy merytorycznej współpracy Microfinance Centre oraz TNS Polska  techniką CAPI na reprezentatywnej próbie 300 respondentów w kwietniu 2013 r.

 
Zobacz: Firmom trudno o wykwalifikowanych pracowników

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA