| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Aktualności > Kobieta czy mężczyzna - kto będzie lepszym menedżerem?

Kobieta czy mężczyzna - kto będzie lepszym menedżerem?

Kobieta-szef częściej inspiruje i rzadziej wywiera presję na swoich podwładnych niż szef-mężczyzna - wynika z badania Deloitte. Kobiety menedżerki stawiają raczej na budowanie lojalności pracowników, zwiększają ich zaangażowanie i promują samodzielność.

Badanie Deloitte zostało przeprowadzone w czerwcu i lipcu 2012 roku, na grupie 242 menedżerów w największych polskich przedsiębiorstwach z różnych branż, w której znalazło się 131 kobiet i 111 mężczyzn.

Dyrektor w dziale komunikacji korporacyjnej Deloitte Halina Frańczak powiedziała, że celem badania było ustalenie, w jaki sposób budowana jest władza w firmie i czy kobiety i mężczyźni różnią się w sposobie jej sprawowania.

"Bardzo trudno jest wychwycić różnice w zachowaniach kobiet i mężczyzn, bo biznes rządzi się twardymi regułami i wymusza określone zachowania. Ale te różnice istnieją" - zaznaczyła.

Jak wyjaśniła współautorka badania, dr Dorota Wiśniewska-Juszczak ze Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie, na podstawie analizy konkretnych zachowań kobiet i mężczyzn menedżerów, w opracowaniu wyodrębniono trzy grupy rodzajów wywierania wpływu i sposobów ich zastosowania w relacji z szefem, współpracownikiem, podwładnym i osobami niezależnymi służbowo.

Dr hab. Beata Krzywosz-Rynkiewicz, profesor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, powiedziała, że kobiety budują swoją pozycję w firmie raczej angażując i zjednując ludzi, a nie łamiąc ich sprzeciw, co chętniej robią mężczyźni.

"Kobiety budują swoje wpływy w organizacji, współpracując z innymi, przekonując ich, konsultując, pytając o zdanie. To zabiera o wiele więcej czasu, niż proste wydanie polecenia, że pracownik po prostu ma coś zrobić i już. Jednak jest to działanie bardziej długofalowe, budujące solidny fundament pod przyszłą współpracę i kulturę pracy w firmie" - wyjaśniła profesor.

Autorki badania zwracały uwagę, że im wyżej w hierarchii firmy, tym miej jest tam kobiet. Przedsiębiorstwa rekrutują podobną liczbę kobiet i mężczyzn. Jednak z obserwacji przebiegu karier tych pracowników wynika, że symetria kończy się właściwie na etapie rekrutacji.

Tę tendencję potwierdzają wyniki rankingu Deloitte "CE TOP 500": kobiety zasiadają w zarządach 30 proc. polskich przedsiębiorstw, a tylko w 4 proc. obejmują stanowisko prezesa. Podobnie niski wskaźnik widać w spółkach notowanych na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych. W 24 proc. z nich w zarządach zasiadają kobiety, a w zaledwie 6 proc. są one dyrektorami generalnymi. Tymczasem kobiety są właścicielkami 37 proc. polskich firm.

Na konferencji zwrócono także uwagę, że Polacy na ogół uważają, iż stanowiska kierownicze raczej powinni obejmować mężczyźni. Z badania opinii, zrealizowanego na zamówienie Deloitte przez Instytut Homo Homini wynika, że 22 proc. badanych wolałoby zwierzchnika mężczyznę, a tylko 8 proc. chciałoby jako przełożoną kobietę, natomiast dla 68 proc. płeć przełożonego nie ma znaczenia. 63 proc. badanych uważa, że mężczyznom łatwiej awansować niż kobietom; 30 proc. twierdzi, że płeć nie ma znaczenia, a na odpowiedź, że to kobietom łatwiej awansować, wskazało tylko 5 proc. badanych.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Hancewicz

prawnik, urzędnik, trener administracji publicznej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK